Fo. 2024/376 plantevernmiddelrester (MRL)

Kommisjonsforordning (EU) 2024/376 av 24. januar 2024 som endrer vedlegg II til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for indoxakarb i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2024/376 of 24 January 2024 amending Annex II to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for indoxacarb in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 04.03.2024

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene.

Sammendrag av innhold

Forordningen gjelder grenseverdier (MRL) for stoffet indoxkarb. Godkjenningen av indoxacarb utløp i 2021 og ble ikke fornyet. Derfor ble alle godkjenninger av plantevernmidler som inneholder dette aktivstoffet, tilbakekalt. Etter denne utløpsdatoen har EU-kommisjonen bedt Den europeiske mattrygghetsmyndigheten (EFSA) om en begrunnet uttalelse om risikoen knyttet til gjeldende maksgrenseverdier for restkonsentrasjoner (MRL) av indoxakarb.

EFSAs konkluderte med at det er risikoer knyttet til gjeldende MRL'er basert på visse importtoleranser og Codex-maksimalgrenseverdier (CXL'er) for ulike frukter og grønnsaker. Derfor bør disse MRL'ene for disse fruktene og grønnsakene senkes til relevante bestemmelsesgrenseverdier (LOD, Lower limits of analytical determination).

Når det gjelder produkter som vanligvis behandles ved høy temperatur, kan det ikke bekreftes at MRL'ene basert på CXL'er er trygge for forbrukerne. Dette gjelder MRL'ene for basilikum, poteter, sukkermelk, bønner (tørkede), erter (tørkede), peanøtter, soyabønner, bomullsfrø og for fett, lever, nyre og spiselige biprodukter av svin, storfe, sau, geit og dyr fra hestefamilien, samt for vev, melk og egg av fjørfe. MRL'ene for disse produktene bør derfor senkes til den relevante LOD'er i vedlegg II til forordning (EF) nr. 396/2005. For produkter som vanligvis ikke behandles ved høy temperatur, og derfor ikke vil danne disse metabolittene og nedbrytningsproduktene, kan de gjeldende MRL'ene basert på CXL'er opprettholdes. Dette gjelder MRL'ene for tranebær og te, som derfor bør opprettholdes i vedlegg II til forordning (EF) nr. 396/2005.

Ettersom MRL'ene for epler, brokkoli, blomkål, rucola, bladvekster og egg av fjørfe er fastsatt til de produktspesifikke LOD'ene, er det ikke lenger behov for bekreftede data. Derfor bør alle fotnoter som inneholder forespørsler om bekreftet informasjon utgå.

Før de nye grenseverdiene trer i kraft, bør medlemsstatene, tredjeland og næringsmiddelbedrifter ha en rimelig periode for å tilpasse seg endringene, slik at de kan oppfylle kravene som følger av endringen av grenseverdiene. Forordning 2024/376 får anvendelse fra 14. august 2024.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;  

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.  

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.  

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:  https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN 

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR). 

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/376
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32024R0376

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 17.11.2023
Frist returnering standardskjema: 29.12.2023
Dato returnert standardskjema: 06.03.2024
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 22.03.2024
Høringsfrist: 22.05.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker