Fo. 2024/451 plantevernmiddelrester (MRL)

Kommisjonsforordning (EU) 2024/451 av 5. februar 2024 som endrer vedlegg III til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for nikotin eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2024/451 of 5 February 2024 amending Annex III to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for nicotine in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 04.03.2024

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene.

Sammendrag av innhold

Ved Kommisjonsforordning (EU) 2023/1536 ble det fastsatt midlertidige maksimumsrestverdier (MRLer) for plantevermidlerrester for nikotin i krydderier i form av frø og krydderier i form av frukter til 0,05 mg/kg frem til 22. februar 2030. Dette gjøres i påvente av innsending og evaluering av nye data og informasjon om den naturlige forekomsten eller dannelsen av nikotin i disse produktene. Samme forordning fastsatte også en midlertidig MRL for nikotin i kanel til 0,2 mg/kg fram til 22. februar 2030, i påvente av de samme opplysningene.

Kommisjonsforordning (EU) 2023/377 fastsetter foreløpige maksimumsrestverdier (MRL'er) for nikotin i ulike krydderprodukter. Disse foreløpige MRL'ene er satt til 0,07 mg/kg fram til 22. februar 2030. Dette gjøres i påvente av innsending og evaluering av nye data og informasjon om naturlig forekomst eller dannelse av nikotin i disse produktene.

Næringsmiddelvirksomheter har nylig presentert spesifikke overvåkingsdata for Kommissionen angående krydderier. Disse dataene indikerer at det kan forekomme restkonsentrasjoner i disse produktene som overstiger de midlertidige MRLene fastsatt i forordning (EU) 2023/377 og (EU) 2023/1536. Basert på disse mer spesifikke dataene, har Kommisjonen foreslått å fastsette midlertidige MRLer på 0,3 mg/kg for alle krydderier, noe som tilsvarer 95. percentilen av alle prøveresultatene.

Basert på disse nye opplysningene utførte Den europeiske mattrygghetsmyndigheten (EFSA) en ny kortvarig risikovurdering av nikotin i krydderier, og en ny vurdering av den langvarige eksponeringen for europeiske forbrukere. EFSA undersøkte risikoene for forbrukerne og, der det var relevant, for dyr, og uttalte seg om de foreslåtte MRLene. EFSA konkluderte at endringene av MRLene for nikotin i krydderier var akseptable med hensyn til forbruker trygghet basert på en vurdering av forbrukerens eksponering for 27 spesifikke europeiske forbrukergrupper. EFSA tok hensyn til de nyeste opplysningene om nikotins toksikologiske egenskaper. Det ble ikke påvist noen risiko for å overskride akseptabelt daglig inntak eller akutt referansedose, verken ved langvarig (kronisk) eksponering for dette stoffet gjennom forbruk av alle matvarer som kan inneholde det, eller ved kortvarig (akutt) eksponering gjennom høyt forbruk av de aktuelle produktene.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;  

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.  

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.  

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:  https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN 

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR). 

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/451
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32024R0451

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 01.12.2023
Frist returnering standardskjema: 12.01.2024
Dato returnert standardskjema: 06.03.2024
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 22.03.2024
Høringsfrist: 22.05.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker