Likeverdighetsbeslutning etter EMIR om sentrale motparter i Storbritannia og Nord-Irland
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2025/215 av 30. januar 2025 om fastsettelse av at rammereglene som gjelder for sentrale motparter i Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland, for et begrenset tidsrom, er likeverdige i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012
Commission Implementing Decision (EU) 2025/215 of 30 January 2025 determining, for a limited period of time, that the regulatory framework applicable to central counterparties in the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is equivalent, in accordance with Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 09.04.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 09.04.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Beslutningen er fattet av EU-kommisjonen 30. januar 2025. Anvendelsesdato i EU er 1. juli 2025 og utløper etter tre år, 30. juni 2028. Den er foreløpig ikke inntatt i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Det er innført clearingplikt for flere typer OTC-derivatkontrakter etter EMIR (forordning (EU) nr. 648/2012) og tilhørende kommisjonsforordninger. Det innebærer at motpartene i kontrakten må bruke en sentral motpart til å cleare kontrakten. Den sentrale motparten trer inn som motpart og blir "selger" til "kjøper" og "kjøper" til "selger". Markedet for clearingvirksomhet er meget konsentrert. Det gjelder særlig clearing av OTC-rentederivatkontrakter pålydende euro, der 90 prosent av kontraktene cleares av én sentral motpart i Storbritannia. Etter at Storbritannia trådte ut av EU, må britiske sentrale motparter være anerkjent av den europeiske verdipapir- og marketstilsynsmyndigheten ESMA for at tjenestene deres skal kunne benyttes av motparter etablert i EØS-området. En betingelse for en slik anerkjennelse er at regelverket for britiske sentrale motparter anses som likeverdig som det som følger av EU-reglene. Det er EU-kommisjonen som fatter en slik likeverdighetsvurdering. I 2020 traff EU-kommisjonen en midlertidig beslutning om likeverdighet for de britisike reglene (2020/1308). Beslutningene skulle gjelde til 30. juni 2022. Den ble så forlenget av en ny beslutning (2022/174) som løper ut 30. juni 2025. EU-kommisjonen har nå forlenget perioden til 30. juni 2028. EU har i form av EMIR 3 (2024/2987) truffet tiltak for at mer av clearingvirksomheten skal skje i EU.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Likeverdighetsvurderingen vil av Finanstilsynet bli tatt inn i norsk rett i forskrift om likeverdighetsvurderinger etter EMIR som er gitt med hjemmel i verdipapirforskriften § 16-6.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen vil ikke ha nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsaken relevant og akseptabel.
Vurdering
Beslutningen anses EØS-relevant og er akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2025/215 |
Basis rettsaktnr.: | 648/2012 |
Celexnr.: | 32022D0215 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 05.02.2025 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |