Ny mal for rapportering i henhold til direktiv 2010/40/EU (ITS-direktivet)
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2025/264 av 11. november 2024 om fastsettelse av malen, inkludert nøkkelindikatorer, for rapportering fra medlemsstatene i henhold til direktiv 2010/40/EU fra Europaparlamentet og Rådet (meldt under dokument C(2024) 7744) (ITS-direktivet).
Commission Implementing Decision (EU) 2025/264 of 11 November 2024 laying down the template including key performance indicators for reporting by the Member States under Directive 2010/40/EU of the European Parliament and of the Council (notified under document C(2024) 7744).
EØS-notat | 12.05.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.04.2025
Spesialutvalg: Transport og Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport
Status
Beslutningen ble vedtatt 11. november 2024 og publisert i Official Journal of the European Union 10. februar 2025.
Gjennomføringsbeslutning 2011/453/EU oppheves.
Statens vegvesen har deltatt i ekspertgruppemøter knyttet til arbeidet med denne gjennomføringsbeslutningen.
Norge har hittil rapportert i henhold til kravene hvert tredje år, og leverte den første rapporten i henhold til
endringsdirektiv 2023/2661 og beslutning 2025/264 i mars 2025.
Sammendrag av innhold
ITS-direktivet (2010/40/EU) pålegger medlemsstatene å implementere intelligente
transportsystemer (ITS) for å forbedre effektiviteten og sikkerheten i transportsektoren.
Endringsdirektiv 2023/2661 reviderte ITS-direktivet og er per april 2025 i EØS-prosess for
innlemmelse i EØS-avtalen og gjennomføring i norsk rett.
Artikkel 17 i direktivet fastsetter at medlemsstatene skal rapportere til EU-kommisjonen om
gjennomføringen av direktivet og tilhørende delegerte rettsakter. Gjennomføringsbeslutning
2025/264 spesifiserer formatet og innholdet i disse rapportene, herunder krav til
nøkkelindikatorer for ytelse (KPIer), for å sikre enhetlig og sammenlignbar informasjon.
Rapporteringsplikten er fastsatt i selve direktivet, mens gjennomføringsbeslutningen
operasjonaliserer kravene og konkretiserer hva rapporteringen skal omfatte.
Hovedinnhold i beslutningen
• Rapporteringsmal: Beslutningen inneholder en detaljert mal for medlemsstatenes
rapportering. Malen dekker nasjonale aktiviteter og prosjekter samt geografisk
tilgjengelighet av data og tjenester.
• Nøkkelindikatorer (KPI-er): Beslutningen fastsetter spesifikke KPIer for å evaluere
effektene av ITS-løsningene KPIene gir innsikt i ytelsen og bidrar til å identifisere
områder som trenger forbedring.
• Rapporteringsfrekvens: Medlemsstatene skal levere den første rapporten innen 21.
mars 2025. Deretter skal det leveres oppfølgingsrapporter hvert tredje år for å
dokumentere fremdriften i implementeringen av ITS-direktivet og relaterte rettsakter.
Mer detaljert om bestemmelser om rapportering
Artikkel 17 i direktiv 2023/2661 fastsetter følgende:
(1) Medlemsstatene skal senest 21. mars 2025 rapportere status for nasjonale ITSaktiviteter
og prosjekter innen de prioriterte områdene nevnt i direktivets artikkel 2,
samt tilgjengeliggjøring av data og tjenester som spesifisert i vedlegg III og IV til
direktivet.
(2) Kommisjonen har myndighet til å vedta gjennomføringsrettsakter som spesifiserer
rapporteringsmalen og KPIene for å vurdere gjennomføringen av direktivet og
tilknyttede rettsakter. Disse gjennomføringsrettsaktene skal være i tråd med
proporsjonalitetsprinsippet, basert på beste praksis og skille mellom obligatoriske
KPIer og tilleggsindikatorer som kan inkluderes der det er hensiktsmessig.
Disse gjennomføringsrettsaktene skal vedtas i samsvar med
undersøkelsesprosedyren nevnt i artikkel 15(4).
(3) Medlemsstatene skal rapportere om fremdriften i implementeringen av direktivet og
relaterte rettsakter. Kommisjonen skal sikre at rapporteringsfristene i de delegerte
rettsaktene vedtatt i henhold til artikkel 6 er tilpasset denne rapporteringsfrekvensen.
(4) Kommisjonen skal, senest 12 måneder etter medlemsstatenes rapporteringsfrist,
legge frem en samlet rapport for Europaparlamentet og Rådet om fremdriften i
implementeringen av direktivet og tilknyttede rettsakter.
Gjennomføringsbeslutning 2025/264 består av tre artikler:
Artikkel 1 fastsetter at mal for rapportering, inkludert KPIer, er spesifisert i
gjennomføringsbeslutningens vedlegg I. Det geografiske omfanget, tidsrammen og om
KPIene er obligatoriske eller valgfrie, er fastsatt i vedlegg II.
Artikkel 2 opphever gjennomføringsbeslutning 2011/453/EU, som dreide seg om ikkebindende
retningslinjer for rapportering på det opprinnelige ITS-direktivet fra 2010.
Artikkel 3 angir at gjennomføringsbeslutningen er adressert til medlemsstatene. Dette betyr
at den også vil gjelde for EØS-statene dersom den innlemmes i EØS-avtalen.
Rapporteringsmalens innhold og formål
Medlemsstatene skal i sine rapporter redegjøre for gjennomføringen av artiklene 5 til 11 samt
artikkel 16 i ITS-direktivet, herunder hvordan kravene er etterlevd i praksis. Rapporteringen
skal også omfatte en oversikt over anvendte og nødvendige økonomiske ressurser knyttet til
gjennomføring av de ulike tiltakene. Den skal også inneholde medlemsstatens vurdering av
eventuelt behov for endringer i direktivet.
For å sikre at Kommisjonen mottar strategisk relevante og politisk hensiktsmessige
opplysninger, skal rapporten gi innsikt i tilgjengeligheten og tilgangen til de ulike datatypene
som er oppført i vedlegg III til ITS-direktivet. Disse vurderingene skal baseres på såkalte
«informerte estimater».
KPIene skal bidra til å gi en oversikt over innføringen og effekten av ITS-utstyr og -tjenester i
EU over tid. Når det gjelder KPIer som måler fordelene ved ITS-tjenester, spesielt med
hensyn til reisetid, trafikkulykker og CO-utslipp, er målet å etablere pålitelige
referanseverdier. Dette krever tilstrekkelig store og representative datagrunnlag, slik at man kan komme frem til
så pålitelige konklusjoner som mulig.
Det anerkjennes imidlertid at det i enkelte tilfeller kan være utfordrende å isolere effekten av ITS-tiltak fra andre faktorer.
EØS-relevans og konsekvenser for Norge
Ved å standardisere rapporteringsprosessen skal gjennomføringsbeslutning 2025/264 sikre
at EU-kommisjonen mottar konsistente og sammenlignbare data fra alle medlemsstater.
Dette legger grunnlaget for en helhetlig vurdering av ITS-implementeringen på tvers av EU
og EØS, og muliggjør identifisering av beste praksis samt områder som krever ytterligere
oppmerksomhet eller ressurser.
For Norge, som EØS-medlem, innebærer dette at tilsvarende rapporteringskrav vil gjelde,
forutsatt at beslutningen innlemmes i EØS-avtalen. Dette vil bidra til at norske ITS-tiltak
vurderes opp mot europeiske standarder, noe som kan fremme bedre integrasjon og
samarbeid innen transportsektoren.
Merknader
- Rapporter i henhold til kravene i det opprinnelige ITS-direktivet er utarbeidet og
oversendt hvert tredje år. Første rapport i henhold til revidert direktiv og malen som er
beskrevet i denne gjennomføringsbeslutningen ble oversendt i mars 2025.
- Statens vegvesen har våren 2025 fått i oppdrag å utarbeide forslag til endringer i ITSloven
basert på det reviderte ITS-direktivet og eventuelle nasjonale behov for å sikre
implementeringen av ITS.
Sakkyndige instansers merknader:
Beslutningen er primært en presisering av bestemmelser i ITS-direktivet, der det i artikkel 17
skisseres hvordan medlemsstatene skal rapportere. Beslutningen innebærer ingen
vesentlige avvik fra tidligere forståelse av rapporteringsplikten utover at rapporteringen nå er
obligatorisk, og at Kommisjonen har fremlagt en mal som skal brukes. Det har derfor ikke blitt
innhentet synspunkter fra andre sakkyndige instanser enn Statens vegvesen og heller ikke
blitt gjennomført formell høring.
Vurdering
Det antas at beslutningen ikke medfører behov for forskriftsendringer, men dette tas med i
vurderingen når Statens vegvesen nå jobber med utkast for endringer i ITS-loven og
underliggende forskrifter. Saken må sees i sammenheng med hvordan selve ITS-direktivet vil
bli implementert.
Rettsakten medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | EU (2025/264) |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |