Opinion No 07/2024 (RMT.0749)

Utkast til kommisjonens gjennomføringsforordning om endring av forordning (EU) 2023/2117 når det gjelder listen over informasjonsobjekter for datalageret

Draft Commission Implementing Regulation amending Implementing Regulation (EU) 2023/2117 as regards the list of information objects for the repository of information

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 12.02.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

EU-kommisjonen presenterte forslaget i EASA-komiteen 15. oktober 2024. 

EASA gjennomførte en fokusert høring til MAB (Member States Advisory Body) av forslaget i NPA 2024-103. NPA 2024-103 og EASA Opinion 2024/07 ble publisert 29. oktober 2024 på EASAs nettside.

Sammendrag av innhold

Opinion No 07/2024 (RMT.0749) gjelder endring av forordning (EU) 2023/2117, som fastsetter regler for opprettelsen og vedlikeholdet av et datalager (repository) for informasjon relatert til sivil luftfart. Denne endringen omhandler den spesifikke listen i Annex I over informasjonselementer som skal inkluderes i datalageret. Målet med reguleringen er å gjøre tilgangen til luftfartsrelaterte opplysninger mer effektiv for alle berørte parter, inkludert operatører, myndigheter og andre aktører i luftfartssektoren.

Utkastet til rettsakt er en regelmessig oppdatering av forordning (EU) 2023/2117 (RMT.0749). Det foreslås endringer i forordning (EU) 2023/2117 særlig med hensyn til listen over informasjonsobjekter gitt i vedlegg I som anses som dynamisk og må oppdateres regelmessig.

Annex I til utkastet til forordning inneholder en oversikt over informasjonsobjektene (som flygersertifikater, luftdyktighetsbevis, erklæringer osv.) som skal lastes opp til datalageret.

Siden vedtakelsen av forordning (EU) 2023/2117 har det skjedd flere utviklingstrekk, og det er derfor nødvendig å gjennomgå informasjonsobjektene oppført i vedlegg I til nevnte forordning. Gjennomgangen av informasjonsobjektene som er oppført i vedlegg I til forordning (EU) 2023/2117, avdekket at enkelte informasjonsobjekter som opprinnelig var med på listen, ikke burde vært inkludert, mens noen informasjonsobjekter ble gjentatt eller ikke ansett som nødvendige. Det er også nødvendig å revurdere prioriteringsgruppene for noen av informasjonsobjektene som er oppført i vedlegg I til forordning (EU) 2023/2117, for å sikre at bare de nødvendige blir lastet opp til datalageret innenfor tidsrammene fastsatt i artikkel 18 nr. 3 i nevnte forordning. Videre avslørte gjennomgangen også at operativ autorisasjon for operatører av ubemannede luftfartøysystem («UAS») manglet på listen i vedlegg I til forordning (EU) 2023/2117. Derfor bør det informasjonsobjektet inkluderes i listen sammen med tilhørende prioritetsgruppe.

De identifiserte manglene og uklarhetene i vedlegg I gjelder følgende:

  • registrering av sertifisert UAS,
  • fritak (av en varighet på opptil 8 måneder),
  • UAS operatørsertifikat,
  • operatørbekreftelse på aksept av de oppdaterte avbøtende tiltakene og overholdelse av lokale forhold i tilfelle grenseoverskridende operasjoner,
  • operativ autorisasjon for UAS-operatører, og
  • 'tillatelse til å fly' og 'tillatelse til å fly — godkjenning av flybetingelser (flight conditions). 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Utkastet til er hjemlet i EASA-basisfordning 2018/1139, som er gitt med hjemmel i TFEU artikkel 100. I samsvar med forordning 2018/1139 (EU) artikkel 74 nr. 8 har EU-kommisjonen vedtatt gjennomføringsforordning 2023/2117 som fastsetter nødvendige bestemmelser når det gjelder registerets funksjon og forvaltning, og nærmere detaljerte krav. Utkastet til rettsakt gjør nødvendige oppdateringer i forordningen, og da særlig Annex I. 

Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett i forskrift 27. juni 2024 nr. 1381 om felleseuropeiske sikkerhetsregler for sivil luftfart og om etablering av et europeisk flysikkerhetsbyrå (EASA-forskriften).

Forordning 2023/2117 som er foreslått endret er per i dag ikke er tatt inn i EØS-avtalen.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Dette forslaget vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser isolert sett, men Luftfartstilsynet må avlevere data på flere områder til datalageret som følge av forordning 2023/2117. For å gjennomføre overføringen av data, må vi ha et grensesnitt som sørger for avleveringen. Det er ikke per i dag avdekket at implementeringen av forordning 2023/2117 vil føre til større økonomiske kostnader. 

Sakkyndige instansers merknader

Saken har ikke vært behandlet av spesialutvalget.

Vurdering

Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker