CO2-utslippskrav til person- og varebiler: verdiene for 2023 for beregning av utslipp for fabrikanter av personbiler

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/3098 av 12. desember 2024 om fastsettelse av verdiene som gjelder resultatene til produsenter og sammenslutninger av produsenter av nye personbiler og nye lette nyttekjøretøyer for kalenderåret 2023, i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/631

Commission Implementing Decision (EU) 2024/3098 of 12 December 2024 specifying the values relating to the performance of manufacturers and pools of manufacturers of new passenger cars and new light commercial vehicles for the calendar year 2023 pursuant to Regulation (EU) 2019/631 of the European Parliament and of the Council

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 05.01.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Kommisjonsbeslutningen ble vedtatt 12. desember 2024 og publisert i EU-tidende 16. desember 2024.

Jf. tidligere avklaringer med Samferdselsdepartementet er det ikke behov for å sende denne type beslutninger på offentlig høring. 

Sammendrag av innhold

I henhold til forordning (EU) 2019/631 skal EU-kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for hver fabrikant av nye personbiler og varebiler som er registrert i EU, Island og Norge, samt for hver sammenslutning (pool) av fabrikanter. Basert på dette fastsettes hvordan en fabrikant eller en sammenslutning av fabrikanter ligger an i å nå sine respektive utslippsmål.

Beregningene av de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for kalenderåret 2023 baseres på de rapporterende myndigheters detaljerte data om nyregistrerte personbiler og varebiler for dette året. Fristen for å rapportere slike data for det foregående året er 28. februar hvert år. De innrapporterte dataene gjennomgås av Kommisjonen, som ved behov går i dialog med det enkelte land ved spørsmål til datasettene.

Etter at Kommisjonen publiserer de foreløpige dataene, ber de fabrikantene om å kontrollere disse. Dersom en fabrikant eller en pool ikke når sine spesifikke utslippsmål, blir de ilagt en avgift for sine overskridelser. For året 2023 gjaldt dette for tre personbilfabrikanter og en varebilfabrikant. Resultatene for kalenderåret 2023 er spesifisert i vedlegg I for personbilfabrikantene og i vedlegg II for varebilfabrikantene.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O). Forskriften implementerer forordning (EU) 2019/631 samt avledede rettsakter.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Ingen av fabrikantene beslutningen omfatter er norske. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Beslutningen går etter EFTA's hurtigprosedyre, og forelegges derfor ikke noe spesialutvalg til vurdering. Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.

Vurdering

Andre opplysninger

Statens vegvesen som registreringsmyndighet rapporterer data om nyregistrerte personbiler og varebiler i Norge i henhold til forordning (EU) 2019/631. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/3098
Basis rettsaktnr.: 2019/631
Celexnr.: 32024D3098

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 20.12.2024
Frist returnering standardskjema: 31.01.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker