Andre endring av SRD enheter i 874-875 MHz og 915-921 MHz
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2025/650 av 26. mars 2025 om endring av beslutning 2018/1538 med hensyn til oppdatering av harmoniserte tekniske vilkår for kortdistansekommunikasjon i frekvensbåndene 874-875 MHz og 915-921 MHz
COMMISSION IMPLEMENTING DECISION (EU) 2025/650 of 26 March 2025 amending Implementing Decision (EU) 2018/1538 as regards the update of harmonised technical conditions for short-range devices within the 874-876 and 915-921 MHz frequency bands
EØS-notat | 23.06.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 23.06.2025
Spesialutvalg: Kommunikasjoner
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XI. Elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunnstjenester
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Gjennomføringsbeslutningen ble vedtatt av Europakommisjonen 26. mars 2025 og publisert i Official Journal of the European Union 1. april 2025.
Gjennomføringsbeslutningen følger EFTAs hurtigprosedyre og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner.
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2018/1538 harmoniserer de tekniske vilkårene for bruk av frekvensbåndene 874-876 MHz og 915-921 MHz for teknisk avanserte radiofrekvensidentifikasjonsløsninger (RFID) og Tingenes internett-applikasjoner basert på nettverkstilkoblede enheter for kortdistansekommunikasjon i datanettverk. Innenfor disse frekvensbåndene er frekvensdelingen annerledes enn den som gjelder i henhold til kommisjonsbeslutning 2006/771/EF (SRD-beslutningen), og det er derfor behov for et spesifikt reguleringsregime.
Selv om vilkårene for bruk av frekvensbåndene 873-874,4 MHz og 918-919,4 MHz for GSM-R ikke er harmonisert for det globale systemet for mobilkommunikasjon - jernbane (GSM-R) i henhold til unionslovgivning eller en ECC beslutning fra CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations), kan disse frekvensbåndene brukes til dette formålet på nasjonalt nivå i henhold til nasjonale beslutninger i samsvar med Den internasjonale telekommunikasjonsunions radioreglement. Dersom harmoniserte tekniske vilkår ikke er tilstrekkelige til å beskytte bruken av disse frekvensbåndene for en nasjonal utvidelse av GSM for jernbaner (E-GSM-R), kan de berørte medlemsstatene derfor underlegge bruken av kortdistanseutstyr ytterligere krav, uten at det berører de harmoniserte tekniske vilkårene for tilgang til spektrumressurser for kortdistanseutstyr i disse frekvensbåndene. Slike restriksjoner, der det er nødvendig i en bestemt medlemsstat, bør ha som mål å sikre samordning mellom spektrumbrukere for å muliggjøre geografisk deling mellom E-GSM-R på den ene siden og RFID og nettverkstilkoblede kortdistanseenheter på den andre.
Den harmoniserte bruken av frekvensbåndene 874,4-880,0 MHz og 919,4-925,0 MHz, som grenser til frekvensbåndene 874-874,4 MHz og 916,1-919,4 MHz, hvis bruk er harmonisert ved gjennomføringsbeslutning (EU) 2018/1538, for mobil jernbaneradio er dekket av Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2021/1730. Sameksistensen av utstyr for kortdistansekommunikasjon i frekvensbåndene 874-874,4 MHz og 917,4-919,4 MHz og jernbanemobilradio i de tilstøtende frekvensbåndene 874,4-880,0 MHz og 919,4-925,0 MHz har blitt vurdert av CEPT i CEPT Report 74.
I henhold til artikkel 1 bestemmer artikkel 4 i beslutning 676/2002/EF at medlemsstatene har rett til å organisere og bruke sine radiofrekvenser til formål knyttet til offentlig orden, offentlig sikkerhet og forsvar. Som et resultat av dette står de fritt til å beskytte nåværende og fremtidig bruk av frekvensbåndene 874-876 MHz og 915-921 MHz og de tilstøtende frekvensbåndene for militære og offentlige sikkerhets- og ordenformål når de harmoniserte frekvensbåndene for nettverkstilkoblede kortdistanseenheter gjøres tilgjengelige i samsvar med beslutning (EU) 2018/1538.
CEPT har et stående mandat fra Kommisjonen om å foreslå jevnlige oppdateringer av beslutningen i henhold til den løpende teknologiske og markedsmessige utviklingen. Denne endringen skjer på bakgrunn av CEPT Report 85 fremlagt i mars 2024. I CEPT Report 85 foreslo CEPT å utvide de harmoniserte frekvensbåndene for bredbåndsdataoverføringsutstyr fra 916,4 MHz til 919,4 MHz (frekvensbånd nr. 2) og for ikke-spesifikt utstyr for kortdistansekommunikasjon fra 916,1 MHz til 919,4 MHz (frekvensbånd nr. 5).
Basert på arbeidet som er utført av CEPT, som følge av CEPT Report 85, kan det konkluderes med at det er hensiktsmessig å utvide de harmoniserte frekvensområdene for bredbåndsdataoverføringsutstyr og ikke-spesifikt utstyr for kortdistansekommunikasjon i samsvar med CEPT-forslaget.
Gjennomføringsbeslutning (EU) 2018/1538 bør derfor endres.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det rettslige grunnlaget for beslutningen er artikkel 114 i "Treaty on the Functioning of the European Union" (TFEU), Europaparlamentets og Rådets beslutning 2002/676/EF (radiospektrumvedtaket) artikkel 4 (3).
Gjeldende norsk regelverk på området fremgår av lov 13. desember 2024 nr. 76 om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) § 11-2, jf. forskrift 19. januar 2012 nr. 77 om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften). Når det gjelder håndhevelse av bestemmelsene tas det også hensyn til forpliktelser etter internasjonale overenskomster som Norge har sluttet seg til, herunder forpliktelser etter EØS-avtalen.
Rettsakten er i tråd med norsk frekvensforvaltning der en legger til rette for å gi generelle tillatelser til bruk av frekvenser i forskrift for denne typen utstyr til kortdistansekommunikasjon som masseproduseres og brukes av et stort antall brukere, uten at brukerne må søke om individuell tillatelse.
Gjennomføringen av beslutningen vil kreve endringer i fribruksforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsbeslutningen innebærer ikke økte utgifter for private parter. Eventuelle kostnader for statlige myndighet vil måtte dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet finner Kommisjonens gjennomføringsbeslutning EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er under vurdering i EFTA-landene.
Vurdering
Norske myndigheter har fulgt arbeidet vedrørende endringer på området både gjennom det forberedende arbeidet som er gjort av CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) med CEPT Report 85 og gjennom observatørplass i RSC (Radio Spectrum Committee) i EU.
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning om endring av beslutningen for SRD enheter i 874-875 MHz og 915-921 MHz er viktig for å sikre at det kan tas i bruk frekvenser uten at det er behov for å søke om individuell tillatelse. Beslutningen er også sentral i oppfølgingen av EUs generelle frekvenspolitikk, jf. frekvenspolitikkvedtaket. Beslutningen er i tråd med norsk frekvenspolitikk der en søker å bidra til effektiv bruk av frekvensressursene slik at formålet i ekomloven i størst mulig grad kan oppfylles.
Norge har ikke tatt i bruk frekvensbåndene 873-876 MHz og 918-921 MHz for E-GSM-R, og behøver derfor ikke hensynta denne mulige bruken i norsk regelverk (fribruksforskriften). I Norge tillater man per i dag bruk for ulike typer av utstyr for kortdistansekommunikasjon i hele frekvensbåndene 870-876 MHz og 915-921 MHz. Disse eksisterende allokeringene i fribruksforskriften har vært tilgjengelig i en rekke år, en god del år før EU-harmoniseringen kom på plass. Ved en eventuell introduksjon av FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) i Norge, vil det måtte vurderes en begrensning av dagens allokeringer til å stoppe på henholdsvis 874,4 MHz og 919,4 MHz. En slik begrensning er i henhold til EU-harmoniseringen i gjennomføringsbeslutning (EU) 2018/1538, inkludert påfølgende revisjoner.
Det vil ikke være behov for norsk tilpasningstekst for beslutningen.
Konklusjon
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning er EØS-relevant og akseptabel, og anbefales tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XI uten at dette medfører behov for norsk tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | KOM(2025)1739 |
Rettsaktnr.: | 2025/650/EU |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1538/EU |
Celexnr.: | 32025D0650 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 24.04.2025 |
Frist returnering standardskjema: | 05.06.2025 |
Dato returnert standardskjema: | 05.06.2025 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |