Forordning (EU) 2025/343, om antikollisjonssystem
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/343 av 17. februar 2025 om endring av forordning (EU) 1332/2011 og forordning 2017/373 når det gjelder antikollisjonssystem
COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2025/343 of 17 February 2025 amending Regulation (EU) No 1332/2011 and Implementing Regulation (EU) 2017/373 as regards airborne collision avoidance systems
EØS-notat | 27.05.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 21.05.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Forordningen ble vedtatt av kommisjonen 17. februar 2025, og fikk virkning i EU 20 dager etter, 10. mars 2025.
Utkast til regelverket var publisert som Opinion 03/2024. Luftfartstilsynet informerte markedet om forslaget gjennom informasjon på våre nettsider. Det har ikke kommet noen innspill til Luftfartstilsynet i etterkant av denne høringen.
Regelverksforslaget ble drøftet med medlemslandene i EASA-komiteen, og Norge har deltatt i konsultasjonene.
Sammendrag av innhold
Formålet med forordningen er å oppdatere kravene til luftbårne kollisjonsvarslingssystemer (ACAS) i tråd med teknologisk utvikling og endringer i ICAOs standarder (RMT.0682).
Endringen innebærer at det åpnes for bruk av ACAS Xa som alternativ til ACAS II med versjon 7.1 for luftfartøy med:
-
maksimal sertifisert startmasse over 5 700 kg, eller
-
godkjenning til å frakte mer enn 19 passasjerer.
Tilsvarende alternativ gjelder også for luftfartøy som frivillig er utstyrt med ACAS II.
Forordningen oppdaterer i tillegg henvisningen i forordning (EU) 2017/373 til den nyeste versjonen av ICAOs bilag 10, volum IV, herunder endring nr. 91.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vurderes som EØS-relevant og akseptabel. Den harmoniserer EU-regelverk med internasjonale krav, og muliggjør bruk av moderne teknologi innen kollisjonsforebygging i det felleseuropeiske luftrommet.
Endringene må gjennomføres i norsk rett ved endring av forskrift 2. september 2024 nr. 2076 om krav til og bruk av utstyr i luftfartøyer i Det felles europeiske luftrommet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene i regelverket om antikollisjonssystem får betydning for leverandører av luftfartøyer med flere passasjerer enn 19 personer, utstyrsleverandører av ACAS Xa, og operatører som benytter dette systemet. I tillegg påvirkes tjenesteytere (lufttrafikktjenesten) og de som monitorerer fremvisning av både luftfartøyer som er utstyrt med både TCAS II og ACAS Xa. For tjenesteyterne kan endringene medføre en engangsinvestering dersom overvåkningssystemene må oppdateres. Endringene vurderes imidlertid å få slike økonomiske og administrative konsekvenser for aktørene at de kan håndteres innenfor deres vanlige operasjoner og budsjetter.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Luftfartstilsynet finner forslaget til rettsakt EØS-relevant og akseptabelt. Endringene medfører behov for forskriftendring for innføring i norsk rett.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2025/343 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32025R0343 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 04.03.2025 |
Frist returnering standardskjema: | 24.06.2025 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |