Utslipp fra tunge kjøretøy: utslippsverdier og rapportering for 2022

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2025/792 av 24. april 2025 om offentliggjøring av en liste over visse CO2-utslippsverdier per produsent samt gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp fra alle nye tunge kjøretøyer registrert i Unionen i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1242 for rapporteringsperioden for år 2022

Commission Implementing Decision (EU) 2025/792 of 24 April 2025 on the publication of a list indicating certain CO2 emissions values per manufacturer as well as average specific CO2 emissions of all new heavy-duty vehicles registered in the Union pursuant to Regulation (EU) 2019/1242 of the European Parliament and of the Council for the reporting period of the year 2022

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 01.05.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Beslutningen ble vedtatt 24. april 2025 og publisert i EU-tidende dagen etter.

Jf. tidligere avklaringer med Samferdselsdepartementet er det ikke behov for å sende denne type beslutninger på offentlig høring, dog sendes Form 1 ESA som bekreftelse på innlemmelse i EØS-avtalen. 

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. Kravene til utslippreduksjoner angis i gram CO2 per tonnkilometer (g CO2/tkm) for å gjenspeile de tunge kjøretøyenes transportnytte. Mer informasjon om forordningens bakgrunn og reduksjonsmål finnes ved å følge lenken "Annen dokumentasjon".

Ifølge (EU) 2019/1242 skal EU-kommisjonen årlig beregne det gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippet til en fabrikant i tillegg til fabrikantens null- og lavutslippsfaktor, og reduksjonsbane for CO2-utslipp og utslippskreditter basert på kredittsystemene beskrevet i artikkel 7 i forordning (EU) 2019/1242. Data som legges til grunn for EU-kommisjonens beregninger er innrapporterte data fra medlemsstater og fabrikanter over nyregistrerte kjøretøy slik det er beskrevet i forordning (EU) 2018/956.

Kommisjonsbeslutning (EU) 2025/792 er rettet mot følgende fabrikanter:

  • DAF Trucks NV
  • Daimler Truck AG
  • Ford Otomotiv Sanayi AS
  • Hyundai Hydrogen Mobility AG
  • Iveco Magirus AG
  • IVECO S.p.A.
  • MAN Truck & Bus SE
  • Renault Trucks SAS
  • Scania CV AB
  • Volvo Truck Corporation

Resultatene til disse fabrikantene for ovennevnte faktorer for rapporteringsåret 2022 er listet i beslutningens vedlegg. Verdiene fra beregningene baserer seg på data som var tilgjengelige for EU-kommisjonen per 12. september 2024. Tallene vil muligens måtte ajourføres dersom ytterligere opplysninger som har betydning for kalkulasjonene fremkommer.

Den gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippsverdien for alle nye tunge kjøretøy som ble registrert i rapporteringsperioden for året 2022 er 48,8 g/tkm. Til sammenligning var tallet 52,75 g/tkm for året 2019, 52,46 g/tkm for året 2020 og 52,3 g/tkm for året 2021.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutningen vil bli tatt inn i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Beslutningen presenterer resultatene fra rapporteringsåret 2022. Reduksjonsmålene retter seg mot nevnte tungbilfabrikanter.

De administrative konsekvensene vil være å implementere beslutningen i norsk forskrift.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten følger hurtigprosedyren.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2025/792
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32025D0792

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 30.04.2025
Frist returnering standardskjema: 11.06.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker