Standardskjema for rapportering om behandling av personopplysninger
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2916 av 25. november 2024 om fastsettelse av et standardskjema for data inkludert i rapporten om behandling av personopplysninger publisert og rapportert til vedkommende tilsynsmyndigheter og til Kommisjonen av tjenesteleverandører i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2021/1232
Commission Implementing Regulation (EU) 2024/2916 of 25 November 2024 laying down a standard form for the data included in the report on the processing of personal data published and reported to the competent supervisory authority and to the Commission by service providers under Regulation (EU) 2021/1232 of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 27.03.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 24.03.2025
Spesialutvalg: Kommunikasjoner
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XI. Elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunnstjenester
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 25. november 2024, og trådte i kraft 16. desember 2024.
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2916 av 25. november 2024 etablerer et standardisert skjema for data som tjenesteleverandører må inkludere i rapportering om behandling av personopplysninger. Disse rapportene skal offentliggjøres og sendes til den vedkommende tilsynsmyndigheten samt til EU-kommisjonen, i samsvar med Europaparlamentets- og Rådets forordning (EU) 2021/1232.
Den midlertidige forordningen (EU) 2021/1232, forlenget gjennom forordning (EU) 2924/1307, ble vedtatt på bakgrunn av at kommunikasjonsverndirektivets anvendelsesområde ble endret med ikrafttreden av ekomdirektivet (Europaparlaments- og Rådsdirektiv (EU) 2018/1972 av 11. desember 2018 om fastsettelse av et europeisk regelverk for elektronisk kommunikasjon). Endringen i anvendelsesområdet innebar at tiltak som enkelte tilbydere av webbaserte tjenester har iverksatt for å kunne avdekke, fjerne og rapportere materiale med seksuelt misbruk av barn på nettet, ikke lenger var i tråd med kommunikasjonsverndirektivet artikkel 5 (1) om taushetsplikt og artikkel 6 (1) om sletteplikt. Gjennom vedtakelsen av den midlertidige forordningen, ble det gjort et unntak fra disse bestemmelsene, slik at slike tilbydere kunne fortsette arbeidet med å bekjempe seksuelt misbruk av barn og bruke anti-grooming-teknologier.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen kan ikke innlemmes i EØS-avtalen og tre i kraft før forordning(EU) 2924/1307 og (EU) 2021/1232er tatt inn i EØS-avtalen. Forordningen bør gjennomføres og vedtas som endring av ekomforskriften § 3-7.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for offentlige myndigheter eller private aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten gjelder kun et skjema og anses ikke som nødvendig å behandle EØS-notatet i SU-kommunikasjoner.
Konklusjon:
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel og er aktuell for innlemming i EØS-avtalen.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/2916 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024R2916 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 27.11.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 19.03.2025 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |