Tekniske forskrifter for fartøy på indre vannvei: oppdatering av referansen til den nyeste europeiske standarden
(Utkast) Delegert kommisjonsforordning (EU) .../ av 9. september 2025 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2016/1629 for å oppdatere referansen til den nyeste europeiske standarden som fastsetter tekniske krav for fartøy i innlands vannveinavigasjon (ES-TRIN 2025)
(Draft) Commission Delegated Regulation (EU) .../ of 9 September 2025 amending Directive (EU) 2016/1629 of the European Parliament and of the Council to update the reference to the most recent European Standard laying down Technical Requirements for Inland Navigation Vessels (ES-TRIN 2025)
EØS-notat | 14.10.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 14.10.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: IV. Transport på innlands vannvei
Status
Forslaget til forordning ble publisert i et EU-register den 9. september 2025.
Sammendrag av innhold
Forslaget til forordning endrer vedlegg II i direktiv 2016/1629 om tekniske regler for fartøy på indre vannveier.
Direktiv 2016/1629 oppstiller krav om sertifikat for fartøy på indre vannveier. Direktivet legger til grunn at skip som navigerer innlands vannveier skal følge europeisk standard for slike fartøy, ES-TRIN standard (Technical Requirements for Inland Navigations vessel). Det europeiske standardiseringsorganet CESNI har vedtatt en ny versjon av denne standarden, ES-TRIN standard 2025/1, og det er dermed behov for å endre vedlegg II i direktiv 2016/1629 slik at det der refereres til de oppdaterte tekniske kravene. Endringen vil tre i kraft 1. januar 2026.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det er kun medlemsstater som har innlands vannveier som har plikt til å implementere EU-regelverk om slike vannveier i sin nasjonale lovgivning. I forbindelse med gjennomføring av direktiv 2016/1629 avklarte EFTAs overvåkingsorgan (ESA) at rettsakten i sin helhet ikke skal transformeres i stater som ikke har innlands vannveier, uavhengig av om disse statene har skip som seiler på nettverket av EU innlands vannveier eller ikke. Norge har ikke innlands vannveier, og skal følgelig ikke gjennomføre direktivet eller forslaget til forordning som utfyller direktivet. I tråd med langvarig praksis vil rettsakten derfor kunne innlemmes i EØS-avtalen uten at det får konsekvenser for norsk lovgivning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Endringsforordningen anses relevant og akseptabelt for innlemmelse i EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2016/1629 |
Norsk regelverk
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |