Historisk arkiv

Strengere utslippskrav til skip

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Miljøverndepartementet

Regjeringen vil at NOx-utslippene fra skip og fiskefartøy skal reduseres gjennom strengere utslippskrav. - Vi skal overholde Norges utslippsforpliktelser i Gøteborgprotokollen, og da er kravene et helt nødvendig tiltak, sier miljøvernminister Knut Arild Hareide. (18.03.05)

Pressemelding

Dato: 18.03.05

Miljøvernminister Knut Arild Hareide:

Strengere utslippskrav til skip

SkipRegjeringen vil foreslå at NOx-utslippene fra skip og fiskefartøy skal reduseres gjennom strengere utslippskrav- Vi skal overholde Norges utslippsforpliktelser i Gøteborgprotokollen, og da er kravene et helt nødvendig tiltak, sier miljøvernminister Knut Arild Hareide.

Norge er ett av de land som har stått i første rekke i arbeidet med å utvikle forpliktende internasjo­nale avtaler om reduksjon av langtransportert luftforurensning.

- Fordi vi får forurensningen hit til landet, vil vi ha en vesentlig miljønytte av at også andre land overholder sine forpliktelser på dette om­rådet, sier Hareide.

FNs sjøfartsorganisasjon IMO har fastsatt internasjonale NOx-krav til nye skip og motorer. Disse kravene er for svake til å oppfylle Norges NOx-forpliktelse. I tillegg til å gjennomføre IMO-kravene til nye skip, vil Regjeringen fastsette egne utslippskrav til skip i norsk innenriksfart.

- Omlag 40 prosent av de norske utslippene av nitrogenoksider kommer fra innenriks sjøfart og fiske. Tiltak i disse sektorene er de rimeligste. I tillegg vil det bli satt nye utslippskrav for NOx til fastlandsindustrien og energianleggene i petroleumsvirksomheten på sokkelen. Vi skal vurdere om det kan bli aktuelt å sette strengere utslippskrav til disse enn det som følger av EØS-avtalen, sier Hareide.

For å sikre at det er de billigste tiltakene som gjennomføres, vil det også bli lagt til rette for fleksible løsninger ved gjennomføring av krav, på tvers av sektorer. Regjeringen vil nå foreta den konkrete utformingen av virkemidlene.

- Vi skal vurdere om det bør gis statlig tilskudd til finansiering av NOx-reduserende tiltak på skip og fiskefartøy, sier Hareide.

Regjeringen tar sikte på å etablere et møtested for å styrke samarbeidet mellom de maritime næringene og myndighetene. Hensikten er å skape en felles arena for utvikling av og gjennomføring av internasjonalt regelverk gjennom utvikling av miljøvennlig teknologi. Norske teknologimiljøer er på flere områder i tet i utviklingen, ikke minst innenfor utviklingen av gassdrevne skip.

Gøteborgprotokollen regulerer landenes utslipp fra 2010 av blant annet NOx. Protokollen trer i kraft 17. mai 2005. Norges NOx-utslipp må reduseres med 30 prosent innen 2010.

- Det er viktig å legge rammebetingelsene for nye tiltak nå, slik at de kan gjennomføres for å få effekt fra 2010, sier Hareide.

Kontaktperson: Avdelingsdirektør Anne Beate Tangen 22 24 60 33

Til samleside for Rikets miljøtilstand 2005

Illustrasjonsfoto av skip (MD)