Historisk arkiv

Detaljert rammeverk for ICAOs globale markedsmekanisme vedtatt

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Klima- og miljødepartementet

Rådet i FNs organisasjon for sivil luftfart (ICAO) vedtok 27. juni mesteparten av det detaljerte tekniske og juridiske rammeverket for den nye globale markedsmekanismen for kjøp av utslippsreduksjoner fra andre sektorer (CORSIA). De politiske føringene for mekanismen ble vedtatt i 2016. Markedsmekanismen skal være et bidrag til å nå målet om karbonnøytral vekst etter 2020 i internasjonal luftfart.

Det gjenstår imidlertid å bli enige om hva slags programmer og prosjekttyper flyselskapene kan kjøpe utslippsreduksjoner fra og hvordan kriteriene skal anvendes. I tillegg må ICAO beslutte hvilke typer flydrivstoff som skal regnes som bærekraftige.

Kjøp av utslippsreduksjoner skal komme i tillegg til andre miljøtiltak innen luftfarten som mer effektive flymotorer, nye fly, teknologiutvikling, mindre omveier på flyrutene, grønne landinger og utvikling av bærekraftig flydrivstoff.

Norge er en pådriver for å få redusert klimagassutslippene fra luftfarten, og har samarbeidet tett med de andre europeiske landene for å få til en best mulig ordning som er i tråd med Parisavtalen om globale utslippsreduksjoner av klimagasser. Det er Sverige som for tiden representerer de nordiske land samt Estland og Latvia i ICAOs Råd.

- Selv om viktige avklaringer fortsatt gjenstår, er det en milepæl at mye av det detaljerte rammeverket for ICAOs globale markedsmekanisme nå er på plass. Det er positivt at den globale luftfartssektoren tar ansvar for egne utslipp. Og dette er et av flere miljøtiltak i luftfartsnæringen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Diskusjonen om hvilke programmer og prosjekttyper som kan godkjennes og kriterier for bruk av bærekraftig flydrivstoff har vist seg å være svært krevende. Vi konstaterer at disse spørsmålene fortsatt gjenstår å bli enige om, og at det må være på plass før markedsmekanismen kan starte opp. Vi er fortsatt ikke fornøyde med miljøintegriteten til markedsmekanismen, som er blitt svekket gjennom arbeidet med de politiske føringene og det detaljerte tekniske og juridiske rammeverket, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

- Vi ønsker et høyere ambisjonsnivå – men dette er en global forhandling der statene har mange ulike interesser. Vi må arbeide for at utfallet av de gjenstående diskusjonene ikke svekker miljøintegriteten ytterligere. Samtidig mener vi det nå er viktig at CORSIA kommer i gang etter planen. Ordningen skal revideres hvert tredje år, og dette gir en mulighet for å øke ambisjonsnivået på sikt, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Klimagassutslipp fra luftfart
Rundt to prosent av globale CO2-utslipp kommer fra luftfartssektoren, og utslippene er på grunn av den sterke veksten i luftfarten forventet å øke betydelig.