Endringer i lover og forskrifter fra 1. januar 2026 fra Samferdselsdepartementet
Nyhet | Dato: 19.12.2025 | Samferdselsdepartementet
Oversikt over utvalgte regelendringer fra 1. januar 2026 på Samferdselsdepartementets ansvarsområde.
Forskrift om endring i yrkestransportforskriften – Løyvekrav for varebiler
Fra 1. januar 2026 må de som vil drive nasjonal godstransport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn, ha løyve. Løyvekravet ble innført for å bidra til like konkurransevilkår og seriøsitet i bransjen, og var et av tiltakene i handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren.
Endringer i yrkestransportloven – Nye drosjeregler
Den 1. januar 2026 trer det i kraft flere endringer i drosjeregelverket:
- Ordningen med at fylkeskommunene kan tildele eneretter videreføres, men med større fleksibilitet for fylkeskommunene.
- Fylkeskommunene får mulighet til å gjøre enerett gjeldende for kontraktsmarkedet.
- Fylkeskommunene, og andre offentlige innkjøpere av drosjetjenester, skal forelegge kontrakter for andre berørte myndigheter og vurdere og ta hensyn til virkningen kontrakten vil ha på øvrige deler av transporttilbudet.
- Løyvehaver vil bare kunne være tilknyttet én sentral.
Endringer i gebyrsatser for 2026 – Statens jernbanetilsyn
Satsene på gebyrene for tjenester som tilbys av Statens jernbanetilsyn for taubaner og fornøyelsesinnretninger justeres årlig i tråd med KPI.
- Forskrift om endring i gebyrforskrift for fornøyelsesinnretninger - Lovdata
- Forskrift om endring i gebyrforskrift for taubaner – Lovdata
Endringer i taubaneforskriften og tivoliforskriften – Statens jernbanetilsyn
Endringer i taubaneforskriften og tivoliforskriftens bestemmelser om overtredelsesgebyr.
- Forskrift om endring i forskrift om taubaner (taubaneforskriften) – Lovdata
- Forskrift om endring i forskrift om fornøyelsesinnretninger (tivoliforskriften) – Lovdata
Endringer i jernbaneforskriftens regler om prioritering ved overbelastet jernbaneinfrastruktur
Endring i regelen om hvordan Bane NOR skal prioritere i sin kapasitetsfordeling når jernbanenettet er erklært overbelastet. Endringen skal bidra til å sikre Bane NOR tilstrekkelig tid til å utføre nødvendige vedlikeholdsarbeider i sporet.