Forskrift om endring i yrkestransportforskriften – Løyvekrav for varebiler

Fra 1. januar 2026 må de som vil drive nasjonal godstransport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn, ha løyve. Løyvekravet ble innført for å bidra til like konkurransevilkår og seriøsitet i bransjen, og var et av tiltakene i handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren. 

Endringer i yrkestransportloven – Nye drosjeregler

Den 1. januar 2026 trer det i kraft flere endringer i drosjeregelverket:

  • Ordningen med at fylkeskommunene kan tildele eneretter videreføres, men med større fleksibilitet for fylkeskommunene.
  • Fylkeskommunene får mulighet til å gjøre enerett gjeldende for kontraktsmarkedet.
  • Fylkeskommunene, og andre offentlige innkjøpere av drosjetjenester, skal forelegge kontrakter for andre berørte myndigheter og vurdere og ta hensyn til virkningen kontrakten vil ha på øvrige deler av transporttilbudet.
  • Løyvehaver vil bare kunne være tilknyttet én sentral.

Endringer i gebyrsatser for 2026 – Statens jernbanetilsyn

Satsene på gebyrene for tjenester som tilbys av Statens jernbanetilsyn for taubaner og fornøyelsesinnretninger justeres årlig i tråd med KPI.

Endringer i taubaneforskriften og tivoliforskriften – Statens jernbanetilsyn

Endringer i taubaneforskriften og tivoliforskriftens bestemmelser om overtredelsesgebyr. 

Endringer i jernbaneforskriftens regler om prioritering ved overbelastet jernbaneinfrastruktur

Endring i regelen om hvordan Bane NOR skal prioritere i sin kapasitetsfordeling når jernbanenettet er erklært overbelastet. Endringen skal bidra til å sikre Bane NOR tilstrekkelig tid til å utføre nødvendige vedlikeholdsarbeider i sporet.