I statsråd 27.oktober ble det besluttet endringer i regelverket om erstatning til ansatte i staten. 

– Dette er saker som bør ligge til den enkelte virksomhet som arbeidsgiver å avgjøre, sier Jan Tore Sanner.

I dagens regelverket er det det enkelte departement som avgjør om det skal utbetales erstatning til statsansatte for tapte eller ødelagte private eiendeler. Denne avgjørelsesmyndigheten kan departementene delegere til underliggende etater. Dersom virksomhetene eller departementene vil innvilge erstatning som overstiger 20.000 kroner, må det i dag innhentes samtykke fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Den nye endringen innebærer at den enkelte virksomhet gis myndighet til og ansvar for å avgjøre denne type søknader om erstatning til sine ansatte. I tillegg avvikles gjeldende samtykkeordning for erstatningsbeløp som overstiger 20.000 kroner.

– Jeg har tillit til at de statlige arbeidsgiverne vil forvalte sitt nye ansvar på en god måte, samtidig som denne forenklingen vil spare tid, sier Jan Tore Sanner.

 

Kommunal- og moderniseringsdepartementets pressetelefon: 22 24 25 00