Flytoget 25 år

                                                                                             *Sjekkes mot fremføring

Kjære alle sammen,                 

Den karakteristiske lyden av Flytoget som starter – den er blitt synonym med en reise der alt går som det skal.
I alle fall den delen som går på skinner.

Flytogstandard var det noen som engang sa, og det er jo et begrep som fremdeles passer bra.

For da de strømlinjeformede sølvtogene kom for 25 år siden var det en følelse av at lille Norge tok skrittet opp i divisjonen for virkelig avansert infrastruktur.

Å ta tog i over to hundre, også så stille og behagelig!

Og det handlet ikke bare om materiellet – ikke bare om påliteligheten og punktligheten – men servicen, brukerløsningene; selve opplevelsen.

Det kan være stressende å reise, men Flytoget motvirker stress vil jeg si.

Gardermoen, som var for langt vekk mente noen, viste seg å være rett rundt hjørnet.

Og dermed kom verden også nærmere.   

Og slik har det vært nå i 25 år.

Flytoget var en revolusjon da det kom, og Flytoget har holdt fanen høyt i alle år siden.

Fremdeles minner lyden av Flytoget om noe som virkelig fungerer, noe som sikrer en god start på reisen, eller en stressfri hjemkomst.

Og det fortjener store ord på en dag som i dag.  

For ikke bare har Flytoget levert på forventingen og bidratt med høy kollektivandel til Oslo lufthavn.

Det har også klart å levere et lønnsomt produkt.

Som næringsminister blir jeg inspirert, og som statlig selskap er Flytoget et forbilde.

Innovasjon og lønnsomhet, kombinert med kundefokus -og tilfredshet.

Og jeg bli inspirert fordi det handler om kultur: å sette en standard, og så strekke seg enda lenger.

Jeg har selv litt erfaring fra næringslivet, og er det én ting som alltid slår meg når jeg reiser rundt og besøker bedrifter, enten det er private eller statseide, så er det at de som virkelig tror de kan prestere, de gjør gjerne det.
Ja, de får til enda mer enn de trodde.

For Flytogets første folk, og mange er hos dere ennå, så tipper jeg det kan stemme.

- De mest fornøyde kundene i transportsektoren hvert år siden 2008.

- Blant de mest fornøyde uansett bransje, seks år på topp.

- Fjerde år på rad, i år, som bransjevinner i Sustainable Brand Index.

- Årets tilbringertjeneste i 2018.

Ja, kanskje burde fargen på togene vært gull, for Flytoget er egentlig mer eller mindre synonymt med førsteplass.

Og det kan jeg si dere: det som kjennetegner Flytoget, det skal vi jobbe for at skal bestå i fremtiden.

For dere har bygget noe vi alle sammen er oppriktig stolte av.

Gratulerer med dagen!