Forbud mot "winback" for mobiloperatørene

Samferdselsdepartementet har innført et forbud mot "winback" for å styrke konkurransen i mobilmarkedet. "Winback" fungerer slik at mobilselskapene kontakter kunder som har valgt å flytte sitt abonnement til en konkurrent. Selskapene forsøker deretter aktivt i overgangsperioden å hindre at nytt abonnement tas i bruk, eksempelvis ved å tilby kun den aktuelle kunden en avtale tilsvarende konkurrentens.

- Telenor, Telia hadde ved utgangen av første halvår 2016 nesten 90 prosent av mobilabonnentene i Norge, og dominerer i både privat og bedriftsmarkedet. Deres konkurrenter deler på noen få prosent av kundemassen. Det utgjør en utfordring for konkurransen i det norske markedet, sier statssekretær Reynir Johannesson.

De mindre mobilselskapene melder at "winback" er et stort problem og de opplever at 30 til 40 prosent av deres nysalg ikke blir noe av. Det opplyses at "winback" er den viktigste grunnen til det. Bruk av "winback" gjør prisene i markedet mindre gjennomsiktige og favoriserer mobilselskaper med allerede sterke posisjoner i markedet og et stort salgsapparat.

- Forbudet vil styrke konkurransen i mobilmarkedet og bidra til at prisene som tilbys er tilgjengelig for alle uten at det er nødvendig å først si opp avtalene for å få tilgang til disse, sier Johannesson.

500-600 000 abonnenter bytter mobilselskap hvert år

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har opplyst at om lag 10 prosent av kundemassen (500-600.000 abonnenter) i mobilmarkedet flyttes fra et mobilselskap til et annet hvert år. Dette er et tall som har vært relativt stabilt i mange år.

Det er grunn til å anta at store mobilselskapene som Telenor og Telia har bedre forutsetninger for å gjennomføre "winback" enn utfordrerne. Det skyldes at de to store selskapene har finansiell styrke til å profesjonalisere sin "winback" -virksomhet, og at de som netteiere har bedre mulighet til å gi kundene rabatter i form av ekstra datakvoter og lignende.

- Jeg håper at tiltaket styrker utfordrerne i markedet, og at de får en anledning til å bevise overfor kundene de rekrutterer gjennom sin markedsføring at de kan gi gode tjenester til konkurransedyktige priser. Men det vil fremdeles alltid være slik at det er forbrukeren som har det siste ordet, sier Johannesson

For flere opplysninger – se: 
Lenke til forskriften i Lovdata (§ 3-6.Gjennomføring av tilbyderportabilitet)

Foto: Olav Heggø