Statssekretær Hanne-Berit Brekken fikk tirsdag overlevert rapporten for 2025 av administrerende direktør Anne Mette Johnsen i Stiftelsen Norsk Mat.
Lokalprodusert mat er populært. Omsetningen i dagligvare øker til 6,45 milliarder kroner, en vekst på 7,2 prosent. Storhusholdningsmarkedet. Statssekretær Hanne-Berit Brekken fikk tirsdag overlevert rapporten for 2025 av administrerende direktør Anne Mette Johnsen i Stiftelsen Norsk Mat. Foto: Stiftelsen Norsk Mat

Omsetningen i dagligvare øker til 6,45 milliarder kroner, en vekst på 7,2 prosent. Storhusholdningsmarkedet – inkludert hoteller, restauranter og kantiner – løfter i tillegg lokalmatomsetningen til 7,1 milliarder kroner, en økning på 13,3 prosent. Volumet øker også betydelig, med 115 millioner solgte enheter i dagligvare.

– Lokalmat vokser betydelig raskere enn matmarkedet generelt. Det viser at forbrukerne ønsker kvalitet, opprinnelse og norske råvarer, sier statssekretær Hanne-Berit Brekken i Landbruks- og matdepartementet.

Kraftig vekst

Dagligvare:

  • Omsetningen øker til 6,45 mrd. kroner, opp 7,2 prosent fra året før
  • Volumet øker med 5,7 prosent (115 millioner solgte enheter) – som indikerer både økt kjøpelyst og prisvekst.

Storhusholdning og direkte salg:

  • Storhusholdning og direkte salg 7,1 mrd. Kroner, en vekst på 13,3 prosent fra året før
  • Lokalmat i storhusholdning øker til 4,1 mrd. kroner, en vekst på 19 prosent.
  • Lokalt øl fra småskalabryggeriene øker med 5 prosent, til 2,1 mrd. kroner.
  • Direktesalg (gårdsutsalg, Bondens Marked, REKO-ringer med mer) øker til 938 millioner kroner, opp 8 prosent.

Ekstraordinær vekst i storhusholdning

– Hoteller, restauranter og institusjoner kjøper mer lokalmat enn noen gang. Det gir store muligheter for produsentene og lokale verdikjeder over hele landet, sier statssekretær Hanne-Berit Brekken.

19 prosent vekst i storhusholdning viser at lokalmat ikke lenger er noe man bare finner i butikkhylla.

– Lokalmat og drikke er blitt en naturlig del av kantiner, skoler, sykehjem og offentlige virksomheter som nå i større grad tar inn disse produktene, sier Anne Mette Johnsen, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Tallene viser også store regionale forskjeller. Troms og Innlandet skiller seg ut som de fylkene hvor lokalmat står sterkest per innbygger.

– I flere regioner er lokalmat nå blitt en større del av hverdagskosten – ikke bare et nisjeprodukt. Det styrker arbeidsplasser og norsk matkultur, sier Johnsen.

Tallene er utarbeidet i samarbeid med Reiler Consulting.