Lokalmat i kraftig vekst
Nyhet | Dato: 02.12.2025 | Landbruks- og matdepartementet
Lokalmat og -drikke setter nye rekorder i 2025. Omsetningen øker til 13,55 milliarder kroner, opp 1,26 milliarder fra året før - totalt opp med 10,25 prosent. Det viser ferske tall fra Stiftelsen Norsk Mat.
Omsetningen i dagligvare øker til 6,45 milliarder kroner, en vekst på 7,2 prosent. Storhusholdningsmarkedet – inkludert hoteller, restauranter og kantiner – løfter i tillegg lokalmatomsetningen til 7,1 milliarder kroner, en økning på 13,3 prosent. Volumet øker også betydelig, med 115 millioner solgte enheter i dagligvare.
– Lokalmat vokser betydelig raskere enn matmarkedet generelt. Det viser at forbrukerne ønsker kvalitet, opprinnelse og norske råvarer, sier statssekretær Hanne-Berit Brekken i Landbruks- og matdepartementet.
Kraftig vekst
Dagligvare:
- Omsetningen øker til 6,45 mrd. kroner, opp 7,2 prosent fra året før
- Volumet øker med 5,7 prosent (115 millioner solgte enheter) – som indikerer både økt kjøpelyst og prisvekst.
Storhusholdning og direkte salg:
- Storhusholdning og direkte salg 7,1 mrd. Kroner, en vekst på 13,3 prosent fra året før
- Lokalmat i storhusholdning øker til 4,1 mrd. kroner, en vekst på 19 prosent.
- Lokalt øl fra småskalabryggeriene øker med 5 prosent, til 2,1 mrd. kroner.
- Direktesalg (gårdsutsalg, Bondens Marked, REKO-ringer med mer) øker til 938 millioner kroner, opp 8 prosent.
Ekstraordinær vekst i storhusholdning
– Hoteller, restauranter og institusjoner kjøper mer lokalmat enn noen gang. Det gir store muligheter for produsentene og lokale verdikjeder over hele landet, sier statssekretær Hanne-Berit Brekken.
19 prosent vekst i storhusholdning viser at lokalmat ikke lenger er noe man bare finner i butikkhylla.
– Lokalmat og drikke er blitt en naturlig del av kantiner, skoler, sykehjem og offentlige virksomheter som nå i større grad tar inn disse produktene, sier Anne Mette Johnsen, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.
Tallene viser også store regionale forskjeller. Troms og Innlandet skiller seg ut som de fylkene hvor lokalmat står sterkest per innbygger.
– I flere regioner er lokalmat nå blitt en større del av hverdagskosten – ikke bare et nisjeprodukt. Det styrker arbeidsplasser og norsk matkultur, sier Johnsen.
Tallene er utarbeidet i samarbeid med Reiler Consulting.