Nå kan utvalgte vogntog frakte mer
Pressemelding | Dato: 16.12.2025 | Samferdselsdepartementet
I dag kan lastebiler med slepvogn med seks eller sju aksler kjøre med en totalvekt på 50 tonn. Fra og med 1. februar 2026, økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler i vogntoget og om det er en elektrisk lastebil, eller om den går på biogass eller fossilt drivstoff.
– Vi har lyttet til transportbransjen. De høringsinnspillene som er kommet inn fra bransjen har vært positive, og derfor har vi bestemt at totalvekten skal økes for de vogntogtypene som ble foreslått, sier Jon-Ivar Nygård.
Forslaget har vært på høring hos Statens vegvesen. Nå økes den tillatte totalvekten for lastebil med slepvogn med seks eller sju aksler på veistrekninger som tåler vektøkningene. Dette omfatter nesten hele riksveinettet, 60 % av fylkesveinettet og rundt 20 % av det kommunale veinettet.
– For trafikksikkerheten på veiene våre og av hensyn til miljøet, er det viktig at vi både får brukt veinettet til det fulle og at vi får utnyttet kapasiteten til vogntogene. I tillegg er det viktig for næringslivets og transportbransjens økonomi, sier Nygård.
Regjeringen ønsker å bidra til at det blir flere tunge nullutslippskjøretøy og kjøretøy som kjører på biogass. Det er derfor også bestemt å gi høyere vektøkning for nullutslipp/biogass enn for fossildrevne vogntog for å ta hensyn til den ekstra vekten drivlinjen i nullutslipps- og biogassvogntog fører til.
Innføringen av en slik vektdifferensiering kan sammen med andre virkemidler bidra til at det blir flere tunge nullutslippskjøretøy og kjøretøy som kjører på biogass. Eksempler på virkemidler er blant andre fritak for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy frem til 2030, krav til miljøvekting i offentlige anskaffelser, støtte fra Enova ved anskaffelse av nullutslippskjøretøy og utbygging av ladeinfrastruktur.
FAKTABOKS ENDRINGER
Endringer
Endringene i økt totalvekt for seks- og sju-akslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn er følgende:
|
Toalt antall aksler vogntog |
Aksler lastebil og slepvogn |
Drivlinje |
Tillatt totalvekt i dag |
Ny tillatt totalvekt |
|
6 aksler |
3+3 |
Fossil |
50 |
54 |
|
Biogass |
50 |
55 |
||
|
Nullutslipp |
50 |
56 |
||
|
7 aksler |
4+3 |
Fossil |
50 |
55 |
|
Biogass |
50 |
56 |
||
|
Nullutslipp |
50 |
56 |
||
|
3+4 |
Fossil |
50 |
55 |
|
|
Biogass |
50 |
56 |
||
|
Nullutslipp |
50 |
56 |
Videre utredninger
Transportbransjen ønsker at vektøkningene skal omfatte flere vogntogtyper og enkeltkjøretøy enn de vogntogkombinasjonene som ble foreslått av Statens vegvesen i denne høringen. Statens vegvesen kommer derfor til å få i oppdrag å utrede om totalvekten kan økes på flere vogntogtyper og lastebiler, for å se på om kjøretøyenes og vegnettets kapasitet kan utnyttes bedre.