– Vi har lyttet til transportbransjen. De høringsinnspillene som er kommet inn fra bransjen har vært positive, og derfor har vi bestemt at totalvekten skal økes for de vogntogtypene som ble foreslått, sier Jon-Ivar Nygård.

Forslaget har vært på høring hos Statens vegvesen. Nå økes den tillatte totalvekten for lastebil med slepvogn med seks eller sju aksler på veistrekninger som tåler vektøkningene. Dette omfatter nesten hele riksveinettet, 60 % av fylkesveinettet og rundt 20 % av det kommunale veinettet.

– For trafikksikkerheten på veiene våre og av hensyn til miljøet, er det viktig at vi både får brukt veinettet til det fulle og at vi får utnyttet kapasiteten til vogntogene. I tillegg er det viktig for næringslivets og transportbransjens økonomi, sier Nygård.

Regjeringen ønsker å bidra til at det blir flere tunge nullutslippskjøretøy og kjøretøy som kjører på biogass. Det er derfor også bestemt å gi høyere vektøkning for nullutslipp/biogass enn for fossildrevne vogntog for å ta hensyn til den ekstra vekten drivlinjen i nullutslipps- og biogassvogntog fører til.

Innføringen av en slik vektdifferensiering kan sammen med andre virkemidler bidra til at det blir flere tunge nullutslippskjøretøy og kjøretøy som kjører på biogass. Eksempler på virkemidler er blant andre fritak for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy frem til 2030, krav til miljøvekting i offentlige anskaffelser, støtte fra Enova ved anskaffelse av nullutslippskjøretøy og utbygging av ladeinfrastruktur.

FAKTABOKS ENDRINGER

Endringer

Endringene i økt totalvekt for seks- og sju-akslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn er følgende:

 

Toalt antall aksler vogntog

Aksler lastebil og slepvogn

Drivlinje

Tillatt totalvekt i dag

Ny tillatt totalvekt

6 aksler

3+3

Fossil

50

54

Biogass

50

55

Nullutslipp

50

56

7 aksler

4+3

Fossil

50

55

Biogass

50

56

Nullutslipp

50

56

3+4 

Fossil

50

55

Biogass

50

56

Nullutslipp

50

56

Videre utredninger

Transportbransjen ønsker at vektøkningene skal omfatte flere vogntogtyper og enkeltkjøretøy enn de vogntogkombinasjonene som ble foreslått av Statens vegvesen i denne høringen. Statens vegvesen kommer derfor til å få i oppdrag å utrede om totalvekten kan økes på flere vogntogtyper og lastebiler, for å se på om kjøretøyenes og vegnettets kapasitet kan utnyttes bedre.