Norske forbrukere vil ha norsk mat

Fra 2019 frem til i dag har andelen nordmenn som velger norsk mat i butikkene økt med fem prosent. Dette viser den nye Spisefaktaundersøkelsen fra Ipsos.

– Tallene snakker for seg selv; folk vil ha norsk mat. Regjeringen har en klar ambisjon om å øke selvforsyningsgraden. Det er derfor svært oppløftende at norske forbrukere så tydelig viser at de støtter opp om norsk matproduksjon, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

Av faktorer som er viktige ved innkjøp av mat har argumentet «produsert i Norge» blitt viktigere på nordmenns sjekkliste. Hele 53 prosent sier at det at maten er produsert i Norge er noe de legger vekt på når de handler mat til seg selv og familien. Dette er en oppgang på fem prosent siden siste måling i 2019, viser tall fra Spisefakta.

Norskpreferansen er høyest i Midt- og Nord-Norge med hele 57 prosent og lavest i Oslo med 45 prosent. Småbarnsforeldre er blant de som legger størst vekt på produsert i Norge. Denne gruppen har en økningen på 13 prosent poeng fra 2019 til 2021.

Landbruks- og matminister Sandra Borch og kålprodusent Anders Hørthe med årets nykål.
Landbruks- og matminister Sandra Borch og kålprodusent Anders Hørthe med årets nykål. Foto: Landbruks- og matdepartementet

Norsk kål vinner i butikken

Tallene fra Ipsos/Spisefakta ble presentert i forbindelse med landbruksministerens besøk på Hørte Gård. Kålbonde Anders Hørthe la frem resultatet fra en nylige kampanje for å øke salget og forlenge salgssesongen til norsk kål. Bak kampanjen står et unikt samarbeid mellom Nyt Norge, Grøntprodusentenes Samarbeidsråd og Opplysningskontoret for frukt og grønt.

– Med tydelig merking og felles kampanje for å løfte norsk kål får vi flere til å velge norsk, selv i perioder med importert kål i butikk, sier Anders Hørthe.