Norwegian åpner et nytt marked for lokalmatprodusenter

Egge Gård og Norwegian har inngått et samarbeid om å selge 30.000 flasker med eplemost på flere av Norwegians flyvninger.

Fra september til november selges epledrikken på flyvinnger mellom Norge, Sverige og Danmark, og erstatter en spansk appelsinjuice. Blir dette vellykket skal epledrikken selges på flyvninger i hele Europa, USA og deler av Asia.

– Med om lag 30 millionar flypassasjerar årleg, opnar Norwegian no ein ny marknad for lokalmatprodusentar. Det kan gjeve store moglegheiter og verdiskaping, og eg håpar å sjå fleire norske produkt hjå Norwegian i tida framover, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale, kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Norwegian og Peder Egge fra Egge Gård smaker på eplemosten som skal selges på flyvninger hos Norwegian fra september.
Landbruks- og matminister Jon Georg Dale, kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Norwegian og Peder Egge fra Egge Gård smaker på eplemosten som skal selges på flyvninger hos Norwegian fra september. Foto: DRM24/Elisabeth Bogstad

Over 50 prosent av dem som reiser med Norwegian er fra utlandet. Dette er derfor en gyllen mulighet til å fremme Norges matskatter. Kommersiell direktør Thomas Ramdahl har stor tro på at samarbeidet kommer til å bli vellykket.

Eplemosten skal selges på nye, spesielle 0,25 liter flasker.
Eplemosten skal selges på nye, spesielle 0,25 liter flasker. Foto: DRM24/Elisabeth Bogstad.

– Siden 2010 har salet av lokalmat- og drikke meir enn dobla seg. Turistar frå Noreg og utlandet er både opptekne og viljuge til å betale meir for god lokalmat med høg kvalitet når dei reiser i Noreg, sier Dale.