Norwegian åpner et nytt marked for lokalmatprodusenter
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Landbruks- og matdepartementet
Nyhet | Dato: 10.07.2017
Egge Gård og Norwegian har inngått et samarbeid om å selge 30.000 flasker med eplemost på flere av Norwegians flyvninger.
Fra september til november selges epledrikken på flyvinnger mellom Norge, Sverige og Danmark, og erstatter en spansk appelsinjuice. Blir dette vellykket skal epledrikken selges på flyvninger i hele Europa, USA og deler av Asia.
– Med om lag 30 millionar flypassasjerar årleg, opnar Norwegian no ein ny marknad for lokalmatprodusentar. Det kan gjeve store moglegheiter og verdiskaping, og eg håpar å sjå fleire norske produkt hjå Norwegian i tida framover, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.
Over 50 prosent av dem som reiser med Norwegian er fra utlandet. Dette er derfor en gyllen mulighet til å fremme Norges matskatter. Kommersiell direktør Thomas Ramdahl har stor tro på at samarbeidet kommer til å bli vellykket.
– Siden 2010 har salet av lokalmat- og drikke meir enn dobla seg. Turistar frå Noreg og utlandet er både opptekne og viljuge til å betale meir for god lokalmat med høg kvalitet når dei reiser i Noreg, sier Dale.