Ny rapport om statens hospiteringsordning
Nyhet | Dato: 26.06.2026 | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Hospitering er en svært verdifull ordning blant ansatte og ledere i staten, men det er et potensial for mer bruk. Det kommer fram i ny rapport.
Oslo Economics (OE) har på oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet evaluert hospiteringsordningen i staten (jf. dagens retningslinjer). Formålet var å kartlegge hvordan ordningen fungerer i dag, hvilke erfaringer ansatte og ledere har, og hvilke forhold som fremmer eller hemmer bruken av ordningen.
Hospitering i det statlige tariffområdet innebærer at ansatte får mulighet til å arbeide hos en annen enhet internt i egen virksomhet eller i en annen statlig virksomhet i en begrenset tidsperiode. Hospitering skal bidra til kompetanseutvikling som kan styrke informasjonsflyten, skape gode samarbeidsarenaer, samt bidra til å bedre håndteringen av de komplekse samfunnsoppdragene.
Rapporten er basert på en bred spørreundersøkelse, rettet mot ansatte som har vært involvert i hospitering de siste to årene. OE fikk svar fra 145 hospitanter, 75 ledere til hospitanter i avgivende virksomheter og 90 ledere til hospitanter i mottakende virksomheter. Undersøkelsen ble supplert med 14 intervjuer i fire statlige virksomheter.