Oslo Economics (OE) har på oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet evaluert hospiteringsordningen i staten (jf. dagens retningslinjer). Formålet var å kartlegge hvordan ordningen fungerer i dag, hvilke erfaringer ansatte og ledere har, og hvilke forhold som fremmer eller hemmer bruken av ordningen.

Hospitering i det statlige tariffområdet innebærer at ansatte får mulighet til å arbeide hos en annen enhet internt i egen virksomhet eller i en annen statlig virksomhet i en begrenset tidsperiode. Hospitering skal bidra til kompetanseutvikling som kan styrke informasjonsflyten, skape gode samarbeidsarenaer, samt bidra til å bedre håndteringen av de komplekse samfunnsoppdragene.

Rapporten er basert på en bred spørreundersøkelse, rettet mot ansatte som har vært involvert i hospitering de siste to årene. OE fikk svar fra 145 hospitanter, 75 ledere til hospitanter i avgivende virksomheter og 90 ledere til hospitanter i mottakende virksomheter. Undersøkelsen ble supplert med 14 intervjuer i fire statlige virksomheter.

Les Evaluering av hospiteringsordningen i staten.