Tale: Nye lokaltog i Oslo-området

Tale holdt på Norske tog og Alstoms markering av at det første nye lokaltoget har kommet til Norge, Grorud, 10. juni 2025.

Dette er en dag jeg har gledet meg til. Når jeg ser på det flotte nye toget som står her, må jeg si at jeg får veldig lyst til å gå inn i det, men jeg skal klare å vente i noen få minutter til.

Stadig flere av oss lever våre liv i byer og tettsteder. Ikke minst de største byområdene. Og her på berget er Oslo-området det desidert største.

I et slikt område er et velfungerende togtilbud et viktig bidrag for løse transportutfordringene. Jernbanen krever ikke så stor plass, og sikkerhetsnivået er høyt.

Togene er klimavennlige, fordi de går på strøm. I tillegg er togene energieffektive sammenliknet med mange andre transportmidler. Og man får fraktet mange mennesker relativt raskt i og mellom byområder.

Dette høres jo knakende fint ut. Men det forutsetter at togene faktisk kommer og går til tida, slik de skal. Og det vet vi altfor godt at lokaltogene rundt Oslo ikke alltid gjør.

Det kan være flere grunner til at et tog er forsinket eller innstilt. En av dem er feil på toget. Og når vi kjører med gamle tog, øker risikoen for at det oppstår feil på dem.

De eldste lokaltogene ble bygget på midten av 1970-tallet. Vi snakker altså om 50 år gamle tog. Selv synes jeg for min egen del at 50 år ikke er så gammelt.

Men det er veldig gammelt i et lokaltogs liv. Det er derfor på høy tid at disse togene nå får gå av med pensjon.   

De nye lokaltogene vil nok ikke føre til at ord som «forsinkelse» og «innstilling» vil forsvinne fra togpendlernes vokabular like raskt som togene gradvis settes inn i trafikk fra neste år. Men de nye togene vil hjelpe på punktligheten og regulariteten.

Målet er at når du sitter hjemme på kjøkkenet på Strømmen eller Kolbotn, med kaffekoppen om «morran», skal du ikke lure på om toget kommer til tida, slik at du rekker jobben i byen. Det er dit vi skal.

I tillegg til å være mer driftssikre, blir det bedre nettdekning og – ikke minst – plass til 40 prosent flere passasjerer om bord på de nye togene sammenliknet med de gamle.

Det trengs, fordi befolkningen i og rundt Oslo-gryta vokser, samtidig som togtilbudet blir stadig mer populært.

Ifølge SSB ble det registrert 81,9 millioner togreiser i Norge i 2024, det høyeste antallet noensinne. Det er en økning på cirka 1,5 millioner reiser, eller 1,9 prosent, fra forrige toppår, i 2019. Denne rekorden er selvsagt svært gledelig.

Godt over halvparten av fjorårets økning i togreiser ble faktisk registrert i Stor-Oslo. Dette er området med desidert flest togpassasjerer og med det beste rutetilbudet. Det er også i dette området at omtrent halvparten av alle togreisene i landet skjer.

Det sier mye. Det er selvsagt veldig bra at stadig flere reisende setter seg på toget her i hovedstadsområdet.  

Det gjenstår fremdeles testing og godkjenning av de nye togene. Men dette markerer en håndfast milepæl på veien mot nye lokaltogsett, som skal forbedre lokaltogtilbudet på Østlandet betraktelig.

La meg helt på tampen nevne at Bane NOR er i full gang med å modernisere flere av stasjonene på lokaltogstrekningene. Det er nødvendig for at stasjonene skal fungere optimalt når de nye togene begynner å kjøre. 

Gratulerer til alle som har jobbet med denne toganskaffelsen, og en spesiell takk til prosjektene i Norske tog og Alstom.

Vi ser frem til at Vy kan begynne å kjøre disse togene – og ikke minst at passasjerene kan begynne å bruke dem.

Takk for meg!