Nye regler om fravær når elevene er hos skolehelsetjenesten
Nyhet | Dato: 26.06.2026 | Kunnskapsdepartementet
Det er fastsatt at det ikke lenger skal regnes som fravær fra opplæringen når elevene er hos skolehelsetjenesten. De fastsatte forskriftsendringene gjelder både i grunnskolen og i videregående skole.
Stortinget fattet i februar i år følgende vedtak: «Stortinget ber regjeringen sikre at besøk hos skolehelsetjenesten ikke omfattes av fraværsgrensen.» Kunnskapsdepartementet sendte deretter et forslag på høring om hvordan dette best kunne følges opp i regelverket. Endringene som nå er fastsatt i opplæringsforskriften og privatskoleforskriften, er i tråd med forslaget som var på høring.
De nye reglene vil tre i kraft 1. august 2026.