-Med dette er vi godt rustet for å kutte utslipp fra sjøfarten. Nå har Norge innført omsetningskrav for biodrivstoff i alle de fire store transportsegmentene. Til sammen utgjør dette svært viktige virkemidler for å redusere utslippene fra transportsektoren, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide.

Omsetningskravet for sjøfart skal oppfylles med avansert biodrivstoff, som i hovedsak framstilles av rester og avfall fra næringsmiddelindustri, landbruk eller skogbruk. Det er råstoff som ikke kan utnyttes som mat eller dyrefôr.

Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet kunnskapsgrunnlaget for innføringen av et omsetningskrav for biodrivstoff i sjøfart. Det har vært en omfattende utredning med flere leveranser og vurderinger av mulig avgrensninger underveis. 20. januar i år ble forslag til omsetningskrav sendt på offentlig høring.

Under den offentlige høringen og den påfølgende dialogen mellom myndighetene og bransjen, har bransjeorganisasjonen Drivkraft Norge vært tydelige på at de mente at forskriften slik den var foreslått kunne tolkes som at konkurransesensitiv informasjon skulle deles mellom de som omsetter og videreforhandler biodrivstoff. Som følge av dette er det nå tydeliggjort i både i forskrift og i veileder fra Miljødirektoratet at konkurransesensitiv informasjon ikke skal deles.

Her er mer om saken i Miljødirektoratet:

Hvilke råstoff som inngår i avansert biodrivstoff, er definert i vedlegg V til produktforskriftens kapittel 3.