Rapport: Sikkerheten på jernbanen kan bli minst like god eller bedre med ny organisering i jernbanesektoren

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Samferdselsdepartementet

- Regjeringen er i gang med en massiv modernisering av norsk jernbane for å kunne gi folk flest og næringslivet en mer effektiv transporthverdag. Historisk høye bevilgninger sørger for utbygging av stadig nye jernbanelinjer og omfattende vedlikehold av de eksisterende linjer. Et nytt, digitalisert trafikkstyringssystem er under innføring, og nytt togmateriell rulles jevnlig ut på skinnene. Gjennom en ny og bedre organisering av jernbanesektoren, vil oppgaver bli samlet og ansvarsforholdene bli tydeligere. I arbeidet med dette er det viktig å passe på at sikkerhetsnivået blir minst like høyt i fremtiden som i dag. Sikkerhet har vår høyeste prioritet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

For å kunne iverksette målrettede og nødvendige tiltak for å ivareta og styrke sikkerheten, bestilte Samferdselsdepartementet tidligere i år en analyse av hvordan endringer i sektoren kan påvirke sikkerheten på jernbanen.

Konsulentselskapet Safetec vant oppdraget og har gjennomført en risikoanalyse som skal brukes til å vurdere ulike tiltak som skal ivareta sikkerheten i en reformert sektor.

Hovedkonklusjonen i rapporten som Samferdselsdepartementet nå har mottatt fra Safetec, er at sikkerheten på jernbanen kan bli minst like god eller bedre med de endringene som nå er under gjennomføring i sektoren. Men dette forutsetter at det blir iverksatt tiltak.

- De fleste av oss opplever jernbanetransport som trygt. Statistikken bekrefter at dette stemmer. Sikkerheten i norsk jernbane er høy og det skal den fortsatt være. Rapporten fra Safetec viser at sikkerheten både kan ivaretas og styrkes med de endringene vi nå planlegger, sier samferdselsministeren.

- Vi har allerede foreslått lovendringer som vil bidra til å løse enkelte av utfordringene som rapporten påpeker, mens Jernbanedirektoratet umiddelbart skal ta fatt på arbeidet med å konkretisere ytterligere tiltak.

Les rapporten fra Safetec her (pdf)