Regjeringen forbyr markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn

Det ble i dag vedtatt en forskrift som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke som er særlig rettet mot barn.

– Vi er opptatt av at barn og unge skal ha god helse, og at det skal være lett å ta gode valg i hverdagen. Regjeringen gjennomfører dette grepet fordi vi er opptatt av å beskytte barna våre og helsen deres, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre.

Forslaget har vært på en bred høringsrunde og har blitt møtt med mye engasjement. Det har kommet inn rundt 150 innspill. Forskriften er justert og tydeliggjort for å imøtekomme problemstillingene som ble spilt inn i høringsrunden.

– Med denne forskriften er Norge et foregangsland. Vi tar ansvar og legger til rette for at færre barn blir utsatt for negativt press som fører til et usunt kosthold, som igjen kan være skadelig for barnas helse, sier Vestre.

Tar utgangspunkt i bransjens egen selvregulering

Forskriften bygger på bransjens egen selvreguleringsordning, Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), men går lenger på visse punkter. Blant annet vil regjeringen beskytte alle barn opp til 18 år, at det skal være aktivt tilsyn og at brudd på forskriften følges opp med reaksjoner fra Helsedirektoratet. Forskriften vil derfor beskytte barn mot markedsføring av usunn mat og drikke i større grad enn i dag.

Det vil fremdeles være lov å selge disse varene til barn og unge, men markedsføring av usunne produkter mot denne gruppen vil være ulovlig.

Når det gjelder produkter som er omfattet av forbudet, kan ikke de mest usunne produktene, som godteri, brus, is og energidrikk, markedsføres særlig rettet mot barn. For andre produkter, som frokostblanding, yoghurt og hurtigmat, benyttes grenseverdier for ulike næringsstoffer avhengig av kategori for å omfatte de mest usunne produktene i disse kategoriene. For eksempel, for frokostblandinger avgjør innhold av sukker og kostfiber om produktet kan markedsføres særlig rettet mot barn eller ikke.

Hvilke næringsmidler som omfattes kommer frem av en produktliste vedlagt i forskriften.

Unntak for sponsing

Det er gjort flere justeringer i forskriften etter høringsrunden og departementet har hatt en god dialog med idretten da de har ytret bekymringer i forbindelse med forskriften som var på høring.

Det er blant annet tatt inn et unntak for å bruke varemerker i forbindelse med sponsing, så lenge det ikke er et varemerke for konkrete produkter som omfattes av produktlisten.

Ikrafttredelse

Forskriften trer i kraft i dag, 25. april 2025, med en overgangsperiode på seks måneder slik at bransjen får tid til å tilpasse seg forskriften.

Helsedirektoratet er tilsynsmyndighet og har fått i oppdrag å utarbeide et rundskriv til forskriften. Denne skal være et nyttig verktøy for de aktørene som berøres av reglene.

Oppdatert 25. april kl 15.31 med lenke til forskriften hos Lovdata.no.