– Barn og unge tilbringer mye tid på nett, og utsettes daglig for et massivt reklametrykk. Markedsføring overfor barn skal ikke bidra til kroppspress, spille på sosial usikkerhet eller oppfordre til farlig atferd. I sommer strammet Arbeiderparti-regjeringen inn sanksjonene for brudd på god markedsføringsskikk overfor barn. Nå vil vi også sørge for at tilsynsmyndighetene har gode verktøy for å fange opp og stoppe slike brudd, sier barne- og familieminister Lene Vågslid.  

Digitale tilsynsverktøy vil gjøre det lettere for Forbrukertilsynet å oppdage og reagere på markedsføring som barn blir eksponert for når de bruker ulike digitale plattformer og tjenester.

Tiltaket følger opp stortingsmeldingen Trygg oppvekst i et digitalt samfunn, og er del av regjeringens arbeid med å sikre at digitale tjenester, plattformer og markedsføring er tilstrekkelig regulert og ivaretar barns rettigheter.

Bevilgningen inngår i Forbrukertilsynets totale driftsbudsjett, som nå foreslås til 158 millioner kroner.

Digitale tilsynsverktøy er ett av flere tiltak for å styrke barns forbrukervern i digitale medier.

– Arbeidet med å sikre barns digitale liv er høyt på agendaen til Arbeiderparti-regjeringen. Vi samarbeider også med andre land og EU om å utvikle regelverket ytterligere for å verne barn bedre, blant annet gjennom EUs arbeid med Digital Fairness Act, sier Vågslid.