Som følge av virusutbruddet har etterspørselen etter personreiser med fly falt betydelig, og det kommersielle grunnlaget for en stor del av norsk personflytrafikk har falt bort.

Derfor har Samferdselsdepartementet i dag, etter forhandlinger med NHO Luftfart, Widerøe, SAS og Norwegian, inngått avtaler med de tre flyselskapene om et grunnleggende tilbud av flytransport mellom regionene og enkelte lokale ruter. 

– Velfungerende flyruter er viktig for næringslivet og flere samfunnsfunksjoner, som eksempelvis helse- og pasienttransport. Avtalene vi nå har inngått gir et minimumstilbud for strekninger som det anses som samfunnskritisk å opprettholde, og hvor det midlertidig ikke er grunnlag for kommersiell drift, sier Hareide.

Fordi det er krevende å gi gode prognoser for utviklingen i persontransporten fremover, vil avtalene inngås for en måned av gangen. Det nye minimumstilbudet har oppstart 25. mars.

Avtalene departementet har inngått innebærer følgende minimumstilbud:

Rute

Min dgl rundturer

Dager/uke

Ant. rundturer/uke

 

Kristiansand – Oslo

2

6

12

 

Stavanger – Oslo

5

6

30

 

Haugesund – Oslo

2

6

12

 

Bergen – Oslo

5

6

30

 

Ålesund – Oslo

2

6

12

 

Molde – Oslo

2

6

12

 

Kristiansund – Oslo

2

6

12

 

Trondheim – Oslo

6

6

36

 

Bodø – Oslo

3

6

18

 

Evenes – Oslo

2

6

12

 

Bardufoss – Oslo

2

6

12

 

Tromsø – Oslo

3

6

18

 

Tromsø – Longyearbyen

1

6

6

 

Trondheim – Bodø – Tromsø

2

6

12

 

Trondheim – Bergen – Stavanger

2

6

12

 

Totalt per uke for 737/Airbus

41

90

246

 

       

 

       

 

Rute

Min dgl rundturer

Dager/uke

Ant. rundturer/uke

 

Oslo – Florø og Bergen – Florø

2

6

24

 

Oslo – Ørsta/Volda

2

6

12

 

Kristiansand – Bergen

2

6

12

 

Tromsø – Vadsø

2

6

12

 

Tromsø – Hammerfest.

2

6

12

 

Tromsø – Alta

2

6

12

 

Tromsø – Kirkenes

2

6

12

 

Totalt per uke Dash 8

14

 

96

 

 

Det tilbudet som allerede er dekket av eksisterende statsstøttede ruter (FOT) er ikke tatt med.