EU arbeider for tiden med den såkalte Digital Fairness Act, som skal bidra til å ivareta og styrke det digitale forbrukervernet. I et brev til EU-kommisjonen, gir den norske regjeringen nå innspill om å særlig prioritere barns forbrukervern i dette arbeidet.

– Digitale arenaer som sosiale medier og dataspill bruker avansert teknologi og data for å påvirke brukerne, som i mange tilfeller er barn. Vi må arbeide sammen med europeiske kolleger for å styrke forbrukervernet til barn i møte med målrettet reklame, manipulerende design, avhengighetsskapende funksjoner og pengespill-lignende mekanismer som lootbokser, sier barne- og familieminister Lene Vågslid.

Bakgrunnen er økende bekymring for det kommersielle presset barn utsettes for, blant annet når de bruker sosiale medier eller dataspill.

Innspillene regjeringen gir gjelder blant annet:

  • Barn skal ikke blir lurt, kontrollert eller presset til å bruke penger eller tid i apper og digitale tjenester
  • Streng regulering av lootbokser og manipulerende design i spill
  • Markedsføring og generativ KI
  • Tydelig merking av reklame
  • Effektiv håndheving
  • Bedre beskyttelse mot reklame for produkter som er uegnet for barn

Innspillene kan leses her:

EU-kommisjonen er på et tidlig stadium i arbeidet, og det er ventet at forslag til nye regler legges frem i 2026. EU-kommisjonen har en åpen høring om arbeidet med Digital Fairness Act frem til 24. oktober. Interesserte aktører oppfordres til å vurdere å gi innspill direkte til EU-kommisjonen. 

Regjeringen vil fortsette å bidra med innspill i arbeidet for å styrke forbrukervernet til barn.