Å bygge en reform

Det er en stor glede å besøke dere på denne samlingen.

Eller kanskje jeg skal si verkstedet?

For dette er jo faktisk et verksted der dere er i full gang med et stort og viktig byggearbeid.

Dere er i full gang med å bygge en reform.    

De fleste reformer blir til på en helt annen måte.

Det starter ofte med at et departement setter ned et bredt utvalg med medlemmer som har bred kompetanse for å se på en sak.

Når utvalget har levert en utredning med anbefalinger, blir den som oftest sendt på høring fordi man ønsker innspill fra alle berørte parter.

Deretter lager man et forslag til reform basert på utredning og høringsinnspill som blir behandlet i Stortinget.

Så starter arbeidet med å sette den ut i livet.

Tillitsreformen blir ikke til på denne måten.

Den er en annerledes reform.

Her er det dere som er ekspertene med det brede kunnskapsgrunnlaget.

Det er dere som er berørt og leverer innspillene.

Og kjære venner. Det er dere som skal sette reformen ut i livet. 

Målet med tillitsreformen er å utvikle og fornye offentlig sektor.

Det er å øke handlingsrommet og gi mer faglig frihet til dem som jobber i førstelinjen i staten og kommunene slik at offentlig sektor blir mer brukervennlig og mer lyttende overfor innbyggerne.

Mangel på fagfolk, økte forventninger fra innbyggerne og strammere budsjetter krever at vi i offentlig sektor må tenke nytt om hvordan fremtidens velferd og tjenester skal utvikles.

Vi må bruke den aller viktigste ressursen – de ansatte og deres kompetanse – på en klokere måte.

Mange av dem opplever at de ikke får brukt kompetansen sin godt nok på grunn av detaljstyring og unødvendig rapportering.

Vi skal derfor legge bedre til rette for at ansatte og fagmiljøer i offentlig sektor får mer handlingsrom og faglig frihet der det er mulig og naturlig.

Dette er ikke minst viktig i NAV – velferdssamfunnets sikkerhetsnett.

Jeg har besøkt mange ulike NAV-kontorer og truffet mange ulike NAV-ansatte.

De har en ting felles – alle de ansatte på alle disse kontorene:

Et stort og brennende engasjement for å gi mennesker i krevende livssituasjoner god hjelp.    

Jeg vet at dere i NAV allerede har en klar ambisjon om å utvikle enda bedre og mer helhetlige tjenester til dem med de største behovene.

Tillitsreformen trekker i samme retning og setter fart på dette arbeidet.

NAV fikk i oppdrag å starte arbeidet med å sette tillitsreformen ut i livet i 2022.

Jeg er veldig glad for å se at dere for lengst har brettet opp ermene og er i full gang med dette viktige arbeidet!

Dere har sett på ulike tiltak som kan gi større handlingsrom i førstelinjen.

Dere har laget opplegg for diskusjoner om hvordan man skal jobbe mer tillitsbasert som er sendt ut til hele NAV – fra nord til sør.

Dere har analysert balansen mellom lokal handlefrihet og behov for styring.

Dere har spurt de ansatte om hvor – og hvordan skoen – trykker.

Denne kunnskapen blir presentert og diskutert her i dag.

Den gir dere et godt grunnlag for å finne fram til de rette tiltakene i tett dialog med ansatte og organisasjoner. Den blir et viktig verktøy i verktøykassen dere skal bruke for å sette reformen ut i livet.

Men det aller viktigste verktøyet i dette arbeidet er dere som sitter her med oppbrettede ermer og glødende engasjement: Det er kunnskapsrike medarbeidere, tillitsvalgte og ledere i NAV som mer enn noe annet er opptatt av å gi innbyggerne enda bedre tjenester og møte brukerne på enda bedre måter.

Kjære alle sammen.

Tusen takk for den viktige jobben dere gjør.

Lykke til i arbeidet med å sette en annerledes reform ut i livet!