Kjære alle sammen,

tusen takk for invitasjonen! Jeg er veldig glad for å være her sammen med dere i dag! Denne konferansen gir oss en mulighet til å møtes og dele kunnskap om hvordan vi kan få enda flere til å jobbe i det som er en av de viktigste jobbene som finnes i velferdssamfunnet vårt.  

Jeg synes tittelen på konferansen er et godt sted å starte, den setter standarden – for barnehagen skal være både et godt og et attraktivt sted å jobbe.

Det handler om alle de dyktige barnehagelærerne som går på jobb hver dag. Det handler om ungene våre. Og om oss som samfunn.

Hvis vi tar et skritt tilbake, og ser på hva som har skjedd de siste 20 årene, så må vi slå fast at barnehagen har gjort helt fantastiske ting for landet vårt. Barnehageforliket fra 2003 er en av de største velferdsreformene vi har sett de siste tiårene. Det har vært en suksesshistorie om hva som er mulig når vi jobber sammen. Sammen har vi oppnådd full barnehagedekning. I Norge i dag går går 94 prosent av alle barn i barnehagealder i barnehage – i 1990 lå dette tallet på 36 prosent.  

Nordmenn elsker barnehagen. Det er ikke rart. Den har bidratt til å redusere sosial ulikhet. Til likestilling, økt yrkesdeltakelse og produktivitet.

Dette er takket være barnehagen som institusjon. Men det er aller mest takket være de som jobber i barnehagene våre. De som sørger for læring, trygghet og livsmestring for alle barn – uansett hvem de er eller hvor de kommer fra. Barnehagelærere er blant de viktigste personene i små barns liv.

Nesten alle barn går i barnehage. Men de som ikke gjør det, er ofte også de som trenger det mest. Derfor har det vært viktig for regjeringen og våre budsjettpartnere å få barnehageprisen ned.

Nå dere, nå er det kvalitet og bemamming det må handle om. Og da snakker vi om kompetanse.

Bemanningsutfordringene i barnehagene er noe regjeringen tar på største alvor.

Det bekymrer meg at stadig færre søker seg til en barnehagelærerutdanning.

Fallet i antall søkere som har barnehagelærer som førstevalg, må ses i lys av at det over tid har vært mye oppmerksomhet rundt at mange opplever arbeidshverdagen som krevende. Forrige uke fikk vi imidlertid oppløftende tall. For en ny OECD-undersøkelse viser at 9 av 10 ansatte og styrere i norske barnehager trives på jobb. Men det kommer også frem at mange opplever stress og at barnehageansatte er lite verdsatt i samfunnet.

Derfor er regjeringens tiltak for bemanning, rekruttering og rammevilkår – så viktige. Og derfor er alle dere som er samlet her i dag, som har kunnskap om og engasjement for barnehagene våre – så viktige.

Jeg har stor tro på at vi kan få til å snu skuta. For det er mulig å skape endring gjennom politikk, omdømmebygging, stort engasjement og felles innsats. Bare se på søkertallene til grunnskoleutdanningen. Etter flere års nedgang, klarte vi å snu det. Nå skal vi gjøre det samme med barnehagelærere. For nå er det barnehagelærernes tur.

Regjeringen er nå i gang med en rekke tiltak på barnehagefeltet. Sammen med SV, styrket vi i år statsbudsjettet med over 1,2 milliarder ment for barnehage, og vi har god dialog og samarbeid med partene i arbeidslivet. Vi har økt bevilgningene til kommunene for å møte utfordringene i barnehagene.
Fra høsten 2026 får barnehagelærere bedre vilkår for å ta en videreutdanning. Vi må skape gode karrieremuligheter for de som tar denne utdanningen.

Det er viktig at kommunene prioriterer barnehagene og leverer på sine forpliktelser til bemanning. Vi har utarbeidet en veileder der det presiseres overfor kommunene og barnehageeiere hva som faktisk kreves for å oppfylle barnehagelovens krav om tilstrekkelig bemanning.

Jeg er også veldig glad for at det nå skal opprettes et nytt bransjeprogram for ansatte i barnehagesektoren.

Målet for ordningen er å ytterligere styrke etter- og videreutdanning i sektoren, sikre høy kvalitet i tjenstene og møte de spesifikke behovene til barnehagebarn. Bransjeprogrammet har oppstart i 2026 og en varighet på tre år.

Det er med andre ord mye bra som skjer når det kommer til å rekruttere flere barnehagelærere. Det er viktig at vi sikrer flere veier inn til yrket. Her er ABLU, den deltids- og arbeidsplassbaserte barnehagelærerutdanningen, et av de mest treffsikre tiltakene vi har. De aller fleste som tar dette studiet, både fullfører utdanningen og blir værende i yrket.

Jeg har hatt gleden av å besøke flere av de svært gode ABLU-tilbudene rundt om i landet. At disse bare øker i popularitet, det er ikke vanskelig å forstå. 301 studenter startet på denne utdanningen nå i høst. Det er mer enn dobbelt så mange som i fjor. Og hele 65 av disse går her på USN! Dette er veldig bra!

Vi må fortsette i dette gode sporet. Derfor har regjeringen styrket ABLU, og for neste år forslår vi midler som vil gi nær 500 nye studieplasser fra høsten 2026. USN får 60 plasser ekstra.

Jeg vet at mange av dere også jobber med å få flere til å velge en barnehagelærerutdanning. Jeg hører ofte om forskjellige former for samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og kommuner, som bidrar til å gi studenter praksiserfaring samtidig som barnehagene får dekket bemanningsbehov.

Jeg vet at dere på USN har slike samarbeid – og det er veldig bra. Dette er noe jeg har tro på. Vi må være kreative for å sikre flere veier inn til barnehagelæreryrket.

Og jeg har tro på at vi må lytte til dere som har skoene på. Det er dere som er tettest på både utfordringene og løsningene, og som kan faget best. Her er også det pågående arbeidet med ny rammeplan for lærerutdanningene viktig. Målet er: Mer fleksibilitet og handlingsrom for institusjonene til å utvikle lærerutdanninger av høy kvalitet. Jeg har tro på at dette vil åpne for mer nyskaping, bedre muligheter for regionale tilpasninger og større mangfold av lærerutdanninger.

En viktig forutsetning for å lykkes med dette er at utviklingen skjer i nært samarbeid med praksisfeltet, med kommunene og fylkeskommunene. Vi må styrke kvaliteten i praksis i alle lærerutdanninger, inkludert barnehagelærerutdanningen. Det må bli bedre sammenheng mellom det studentene lærer på campus og i praksisfeltet, og vi må finne nye måter å få praksiserfaring på.

God og relevant praksis er helt avgjørende – for det som skjer i barnehagene, og for rekrutteringen. For om vi lykkes med gode utdanninger og praksis, vil enda flere søke seg til utdanningene. Her tror jeg vi har veldig mye bra på gang!

Samtidig så er ikke dette nok. Det demmer ikke opp for det store behovet vi har for barnehagelærere i Norge i dag. Vi må satse mer på den ordinære barnehagelærerutdanningenm og løfte den.  

Og kjære alle sammen, det skal vi klare. Men det krever laginnsats. Det krever at vi har med oss alle barnehage- og skoleeiere. Alle dere i utdanningene. Og alle dere i organisasjonene.

Sammen skal vi finne de gode løsningene. Så enda flere velger et av verdens viktigste yrker. Jeg ser frem til det videre samarbeidet med dere alle sammen. Takk for meg!