Veiåpning E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest
Tale/innlegg | Dato: 06.06.2025 | Samferdselsdepartementet
Tale holdt på offisiell åpning åpning av E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest i, 6. juni 2025.
Kjære alle sammen,
Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien på E39 Lyngdal Øst – Lyngdal Vest.
Dette er en dag mange har sett frem til. En ny vei er ikke bare asfalt og betong – den er et løfte om en tryggere, mer effektiv og mer bærekraftig fremtid.
Allerede tidligere denne uken ble veien åpnet for trafikk, og jeg er glad dere ikke ventet på meg med å sette biler på veien.
Det var ikke hvem som helst som fikk æren av å være først ute. Henriette og Raneshka, to lokale skoleelever, kjørte de aller første meterne. De to var også med da de første spadestikkene ble tatt i oktober 2021 – og rakk sannelig å ta førerkortet før veien åpnet. Kanskje var det løftet om å få være de første som ga ekstra motivasjon?
«Veldig kult med ny, trafikksikker vei», sa de etter prøvekjøringen. Det tror jeg mange er enige i.
Prosjektet ble ferdigstilt tre måneder før tiden – det er en bragd i seg selv. 1750 personer og 225 selskaper har bidratt. 67 av disse har vært her fra Lyngdal. Det er store tall med store ringvirkninger, både underveis og i årene som kommer, både lokalt og regionalt.
Denne strekningen inngår i moderniseringen av E39 – livsnerven vår langs kysten.
Nå er enda en ulykkeutsatt strekning erstattet med moderne, sikker og effektiv vei. Og vi rekker det akkurat før sommertrafikken virkelig tar til.
Veien vi åpner i dag har både ingeniørkunst og fremtidsrettet teknologi. Den starter i øst, ved Gullknuten med kollektivparkering og ladepunkter. Derfra går det inn i Rossåstunnelen – en av Agders lengste tunneler, på 3400 meter – videre over Sørlandets høyeste bru, Kvellandsbrua, som ruver 70 meter over Lygna.
Jeg har blitt fortalt at da denne brua ble koblet sammen i fjor, ble det markert med stil: Kjell Elvis sang “Bridge Over Troubled Water” 70 meter opp i lufta på den nye brua. Et verdig musikalsk punktum for en teknisk milepæl.
Fra brua går veien videre inn i Kålåstunnelen på over 2700 meter, og ut i dagsonen ved Røyskår. Her kjører man på en unik pilotstrekning med hundre prosent gjenbrukt asfalt – det første i sitt slag på denne typen vei.
Lenger vest testes klimanøytrale masser, noe som kan bane vei for lavere utslipp i fremtidige prosjekter.
Ingen slike prosjekter gjennomføres alene. Dette er resultatet av tett og godt samarbeid mellom statlige aktører, fylket, kommunen, entreprenører og lokalbefolkning.
Denne veien er bygget i tråd med Nye Veier-modellen, som innebærer at hoveddelen av prosjektet dekkes av statlige midler, i tillegg til bompenger, som det har vært bred politisk enighet om både lokalt regionalt og nasjonalt. På en dag som dette passer det også å takke mine forgjengere som loset prosjektet gjennom stortinget.
Jeg vil videre få takke Nye Veier som prosjekteier, Implenia Stangeland som entreprenør, og alle de dyktige fagfolkene som har stått på gjennom hele prosessen. En spesiell takk også til innbyggerne i området – for tålmodighet, fleksibilitet og støtte underveis.
Dette er det tredje store E39-prosjektet vi fullfører siden oppstarten vest for Kristiansand i 2018. Totalt er 35 kilometer med ny firefeltsvei ferdigstilt, i tillegg til tofelts tilførselsveier og fylkesvei til industriområdet Mjåvann. Vi har nå også kommet i gang med byggingen vestover fra Mandal– og E39 fortsetter å utvikle seg.
I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter.
Dette prosjektet viser hva vi får til når vi satser langsiktig, og når vi samarbeider – lokalt og nasjonalt.
Gratulerer med dagen, nyt en ny, trygg og god vei.
Takk for meg – og kjør pent!