Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten
Ekstern virksomhet | underliggende etat | Helse- og omsorgsdepartementet
Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage) er et statlig forvaltningsorgan som behandler klagesaker i helse- og omsorgssektoren.
Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage) er et statlig forvaltningsorgan som behandler klagesaker i helse- og omsorgssektoren.
Helseklages samfunnsoppdrag er å ivareta pasientsikkerheten og rettssikkerheten til dem som bruker helsetjenestene, og rettssikkerheten til dem som arbeider i helsetjenestene.
Helseklage behandler klager på vedtak i over 80 ulike sakstyper fra 32 offentlige instanser og er sekretariat for Pasientskadenemnda, Statens helsepersonellnemnd og Apotekklagenemnda.
Pasientskadenemnda
Pasientskadenemnda behandler klagesaker om erstatningskrav fra pasienter som mener at de er blitt påført skade innen helsetjenesten. Ordningen gjelder også private helsetjenester.
Statens helsepersonellnemnd
Statens helsepersonellnemnd behandler klager fra helsepersonell over avslag på søknad om autorisasjon eller lisens, og avslag på søknad om spesialistgodkjenning. Videre behandler nemnda klager over vedtak fra Statens helsetilsyn om reaksjoner overfor helsepersonell, blant annet suspensjon, tilbakekalling eller begrensninger i autorisasjon.
Nemnda er også Apotekklagenemnd for enkelt avgjørelser truffet av Direktoratet for medisinske produkter.
Nemndas virksomhet skal bidra til kvalitet og sikkerhet for pasienter og til å skape tillit til helsepersonell og helsetjenesten.
Nettside: http://www.helseklage.no/