Avgiftssatser i 2025 og  regjeringens forslag for 2026

 

Avgiftskategori

2025-regler

Forslag
2026

Endring i
pst.

Merverdiavgift, pst. av omsetningsverdien

     

Generell sats

25

25

-

Redusert sats          

15

15

-

Lav sats        

12

12

-

       

Avgift på alkohol

     

Brennevinsbaserte drikkevarer over 0,7 vol.pst., kr/vol.pst. per liter    

9,03

9,23

2,2

Annen alkoholholdig drikk fra 4,7 til og med 22 vol.pst., kr/vol.pst. per liter    

5,29

5,41

2,3

Annen alkoholholdig drikk til og med 4,7 vol.pst., kr/liter

     

            0,0–0,7 vol.pst.           

-

-

-

            0,7–2,7 vol.pst.           

3,64

3,72

2,2

            2,7–3,7 vol.pst.           

13,68

13,98

2,2

            3,7–4,7 vol.pst.           

23,68

24,20

2,2

Gjæret alkoholholdig drikk fra 3,7 til og med 4,7 vol.pst. produsert ved små bryggerier.       

varierer

varierer

-

       

Avgift på tobakksvarer

     

Sigarer, kr/100 gram

324

331

2,2

Sigaretter, kr/100 stk.

324

331

2,2

Røyketobakk, kr/100 gram  

324

331

2,2

Snus, kr/100 gram  

100

102

2,0

Skrå, kr/100 gram   

132

135

2,3

Sigarettpapir, kr/100 stk.

4,96

5,07

2,2

E-væske med nikotin, kr/100 ml      

526

538

2,3

Tobakk til oppvarming, kr/100 gram 

324

331

2,2

Andre nikotinvarer, kr/100 gram 

49,70

50,79

2,2

       

Engangsavgift på kjøretøy

     

Personbiler mv. Avgiftsgruppe a1

     

Alle personbiler

     

Egenvekt, kr/kg

     

            første 500 kg

0

0

-

            resten

12,44

12,71

2,2

Personbiler mv. med forbrenningsmotor

     

Egenvekt, kr/kg

     

            første 1 200 kg

-

0

-

            resten

-

260

-

CO2-utslipp, kr per g/km

     

            første 100 g/km

-

800

-

            neste 50 g/km

-

1 600

-

            neste 75 g/km

-

3 200

-

            resten

-

5 000

-

Varebiler klasse 2. Avgiftsgruppe b2

     

            Egenvekt, kr/kg

     

            første 1 200 kg

-

0

-

            resten

-

30

-

CO2-utslipp, kr per g/km

     

            første 100 g/km

-

300

-

            neste 50 g/km

-

600

-

            resten

-

1 200

-

Campingbiler. Avgiftsgruppe c

     

Egenvekt, kr per kg

     

            første 500 kg

0

0

-

            neste 700 kg

 6,57

 6,71

2,1

            neste 200 kg

 16,36

 16,72

2,2

            neste 100 kg

 51,14

 52,26

2,2

            resten

 59,47

 60,78

2,2

Slagvolum    

varierer

varierer

-

Motorsykler. Avgiftsgruppe f3

     

Slagvolumavgift, kr/cm3

     

            første 500 cm3

0

0

-

            neste 400 cm3

35,55

36,33

2,2

            resten

83,07

84,90

2,2

CO2-utslipp, kr per g/km

     

            første 75 g/km

0

0

-

            neste 60 g/km

790,95

808,35

2,2

            resten

1 069,48

1 093,01

2,2

Snøscootere. Avgiftsgruppe g

     

Egenvekt, kr/kg

     

            første 100 kg

16,70

17,06

2,2

            neste 100 kg

33,39

34,13

2,2

            resten

66,77

68,23

2,2

Motoreffekt, kr/kW

     

            første 20 kW

26,81

27,40

2,2

            neste 20 kW 

53,65

54,83

2,2

            resten

107,27

109,63

2,2

Slagvolum, kr/cm3

     

            første 500 cm3

0

0

-

            resten

11,74

12,00

2,2

Minibusser. Avgiftsgruppe j4

     

Pst. av personbilavgift

-

23

-

       

Avgift på trafikkforsikring, kr/døgn5

     

Personbiler, varebiler mv.

6,38

6,52

2,2

Dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter

7,93

8,10

2,1

Motorsykler  

5,39

5,51

2,2

Traktorer, mopeder mv.

0,38

0,39

2,6

Elbiler

8,96

9,16

2,2

       

Vektårsavgift, kr/år  

varierer

varierer

-

       

Omregistreringsavgift

varierer

varierer

-

       

Veibruksavgift på drivstoff

     

Bensin, kr/liter         

4,16

4,25

2,2

Mineralolje, kr/liter  

2,69

3,00

11,5

Bioetanol, kr/liter     

2,12

2,17

2,4

Biodiesel, kr/liter     

2,69

3,00

11,5

Naturgass, kr/Sm3   

3,05

3,12

2,3

LPG, kr/kg    

3,98

4,07

2,3

       

Avgift på elektrisk kraft, øre/kWh6

     

Alminnelig sats        

12,53

4,18

-66,6

Lavere alminnelig sats i januar–mars

9,79

-

-

Redusert sats          

0,60

0,60

0

       

Avgift på smøreolje, kr/liter

2,62

2,68

2,3

       

CO2-avgift på mineralske produkter

     

Bensin, kr/liter         

3,25

3,80

16,9

Mineralolje, kr/liter

     

            generell sats

3,79

4,42

16,6

            innenriks luftfart

3,58

4,18

16,8

            innenriks
            kvotepliktig 
            luftfart7  

1,77

0

-

            innenriks
            kvotepliktig
            sjøfart8 

1,96

2,15

9,7

            kvotepliktige7

0,25

0

-

            fiske og fangst i
            fjerne farvann          

0,93

1,11

19,4

            fiske og fangst i
            nære og fjerne
            farvann9

-

2,76

Ny

            utenriks sjøfart10

-

-

-

Naturgass, kr/Sm3

     

            generell sats

2,80

3,26

16,4

            kjemisk
            reduksjon mv.11  

-

0,82

-

            veksthusnæringen           

0,42

1,41

235,7

            innenriks
            kvotepliktig
            sjøfart8  

1,46

1,59

8,9

            kvotepliktige7

0,066

0

-

            fiske og fangst
            i fjerne farvann          

0,70

0,82

17,1

            fiske og fangst
            i nære og
            fjerne farvann9

-

2,04

Ny

            utenriks sjøfart10

-

-

-

LPG, kr/kg

     

            generell sats

4,22

4,92

16,6

            kjemisk
            reduksjon mv.11  

-

1,23

-

            veksthusnæringen

0,63

2,13

238,1

            innenriks kvotepliktig
            sjøfart8 

2,21

2,40

8,6

            kvotepliktige 

0

0

-

            fiske og fangst i
            fjerne farvann          

1,05

1,23

17,1

            fiske og fangst i
            nære og fjerne
            farvann9

-

3,08

-

            utenriks sjøfart10

-

-

-

       

Avgift på avfallsforbrenning, kr/tonn CO2

     

Ikke-kvotepliktige utslipp

830

848

2,2

Kvotepliktige utslipp

182

186

2,2

       

Avgift på HFK og PFK, kr/tonn CO2-ekvivalenter

1 405

1 639

16,7

       

Avgift på SF6, kr/kg SF6               

     

Ren SF6          

33 018

38 517

16,7

SF6 som inngår i produkter      

6 604

7 708

16,7

       

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten

     

mineralolje, kr/liter  

2,51

2,57

2,4

naturgass, kr/Sm3    

2,21

2,26

2,3

naturgass som slippes ut til luft, kr/Sm3

20,17

23,53

16,7

       

Svovelavgift, øre/liter

15,70

16,00

1,9

       

Avgift på NOX, kr/kg

26,36

26,94

2,2

       

Avgift på oppdrettsfisk, kr/kg  

0,965

0,985

2,1

       

Avgift på viltlevende marine ressurser, pst. av brutto salgsbeløp fratrukket avgift til fiskesalgslaget        

0,42

0,42

-

       

Avgift på vindkraft, øre/kWh        

2,37

2,42

2,1

       

Avgift på sukker, kr/kg           

9,46

9,67

2,2

       

Avgift på drikkevareemballasje, kr/stk.

     

Grunnavgift, engangsemballasje

1,42

1,45

2,1

Miljøavgift

     

            glass og metall

6,91

7,06

2,2

            plast  

4,18

4,27

2,2

            kartong og papp

1,70

1,74

2,4

       

Flypassasjeravgift, kr/passasjer

     

Lav sats        

60

61

1,7

Høy sats       

342

350

2,3

       

Dokumentavgift, pst. av salgsverdi    

2,5

2,5

-

1 Gruppe a: Personbiler mv. Satsstrukturen for biler med forbrenningsmotor foreslås forenklet med endringer i både avgiftsgrunnlag, innslagspunkt og avgiftssatser. Tabellen viser derfor kun forslag til nytt regelverk, ikke gjeldende regelverk. Forslaget innebærer at de fleste personbiler med forbrenningsmotor får en avgiftsøkning på 20 000 kroner til 30 000 kroner.

2 Gruppe b: Varebiler klasse 2. Satsstrukturen for varebiler foreslås forenklet med endringer i både avgiftsgrunnlag, innslagspunkt og avgiftssatser. Tabellen viser derfor kun forslag til nytt regelverk, ikke gjeldende regelverk. Forslaget innebærer at de fleste varebiler med forbrenningsmotor får en avgiftsøkning på 8 000 kroner til 16 000 kroner.

3 Gruppe f: Motorsykler. Kjøretøy der CO2-utslipp ikke er registrert, ilegges stykkavgift og avgift på motoreffekt i tillegg til avgift på slagvolum.

4 Gruppe j: Busser under 6 meter med inntil 17 sitteplasser, hvorav minst 10 er montert i fartsretningen. Satsstrukturen for minibusser foreslås forenklet med endringer i både avgiftsgrunnlag, innslagspunkt og avgiftssatser. Tabellen viser derfor kun forslag til nytt regelverk, ikke gjeldende regelverk.

5 Avgiften som den enkelte forsikring utløser, beregnes ut fra de avgiftsatser som gjaldt da forsikringen startet å løpe. For forsikringer som er tegnet eller hadde hovedforfall før 1. mars 2025, gjelder 2024-satser. For forsikringer som tegnes eller har hovedforfall fra 1. mars 2025 til 28. februar 2026, gjelder 2025-satser. For forsikringer som tegnes eller har hovedforfall etter 1. mars 2026, gjelder 2026-satser.

6 Det foreslås å slå sammen de to satsene i elavgiften til én enkelt sats som skal gjelde for hele året. Den alminnelige satsen i elavgiften som gjelder for april til og med desember ble i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2025 satt til 12,53 øre per kWh. Satsen trådte i kraft 1. oktober 2025, men erstattes av den nye satsen på 4,18 øre per kWh fra og med 1. januar 2026.

7 Det innføres et generelt fritak for kvotepliktige utslipp som ikke er omfattet av innsatsfordelingen herunder for kvotepliktig innenriks luftfart og kvotepliktige industri, forutsatt at fritaket er i tråd med statsstøtteregelverket.

8 Det innføres redusert sats for innenriks kvotepliktig sjøfart forutsatt at dette er i tråd med statsstøtteregelverket.

9 Det innføres en egen sats for fiske i nære og fjerne farvann.

10 I forbindelse med statsbudsjettet for 2025 ble det vedtatt å innføre redusert avgift for utenriks sjøfart. Avgiften har ikke trådt i kraft. Forslaget fremmes ikke for 2026.

11 Det er vedtatt å innføre avgift på naturgass og LPG til kjemisk reduksjon mv. dersom kvotepliktige virksomheter kan fritas for avgift. Avgiften har ikke trådt i kraft.

Kilde: Finansdepartementet.