Regjeringen skal legge frem en ny stortingsmelding om norsk reiselivspolitikk. Det er 15 år siden forrige stortingsmelding om reiseliv. Mye har skjedd siden da.

– Norge er et unikt reisemål, med stort potensial for å tiltrekke seg turister. Det skjer mye bra i norsk reiseliv i dag, og næringen selv ser positivt på fremtiden. Det er store muligheter. Regjeringen ønsker å sikre at Norge tar del i den store internasjonale reiselivsveksten, sier statsminister Erna Solberg (H).

– Nå skal vi gå grundig gjennom reiselivspolitikken og finne ut hva som fungerer. Reiseliv er en av de viktigste næringene for fremtiden, men reiselivet må jobbe hardt og smart for å lykkes, sier reiselivsminister Monica Mæland (H).

Statsminister Erna Solberg og næringsminister Monica Mæland på Mathallen i Bergen. (Foto: NFD)

Statsminister Erna Solberg og næringsminister Monica Mæland på Mathallen i Bergen. (Foto: NFD)

I stortingsmeldingen skal regjeringen beskrive hvordan situasjonen er i dag og ønsker for hvordan den bør være. Den nye reiselivspolitikken skal blant annet se nærmere på hvordan vi kan få flere nordmenn og utlendinger til ta ferien i Norge. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at antall utenlandske gjester på norske hoteller økte med tre prosent i fjor. Det er langt færre enn andre land i Europa, som kan vise til en vekst på opptil sju prosent. Norge tapte dermed markedsandeler i 2014.

Den nye rapporten om verdien av norsk reiseliv er et viktig utgangspunkt for den nye reiselivspolitikken. Rapporten viser at norsk reiseliv skaper verdier for 70 milliarder kroner i året. Viktige utfordringer for fremtidens reiseliv er blant annet tilgjengelighet, pris og innhold, samt hva statens rolle skal være og hva næringen selv har ansvar for.

– Dette vil vi bidra til å rydde opp i. Vi skal ta diskusjonen ut i det ganske land og inn på Stortinget. En så viktig næring for Norge fortjener det. Jeg ser frem til å ha en nær dialog med næringen om hvordan vi sammen kan løfte Norge som turistmål, sier Mæland.

Fakta

  • Norsk reiselivsnæring har nesten 140 000 ansatte.
  • Samlet årlig verdiskaping er på nesten 70 milliarder kroner.
  • Reiseliv står for fem prosent av verdiskapingen i norsk næringsliv.
  • Næringen har fem hovedbransjer: opplevelser, servering, overnatting, transport og formidling.
  • Transport er størst målt i verdiskaping, med nesten halvparten av næringens samlede verdiskaping. Servering er størst målt i antall ansatte, med nesten 50 000 ansatte.

(Kilde: Verdiskapingsanalysen)