Samfunnsutviklingen har vist at vi trenger en mer moderne og dynamisk lov, som bidrar til å nå regjeringens målsetting om mer godstransport på kjøl. Lovforslaget er derfor i stor grad en rammelov der mer detaljerte regler vil fastsettes gjennom forskrifter. Dette gir fleksibilitet ettersom havnene er forskjellige, og reguleringsbehovet i farvannet og kommunene varierer.

Ny lov om havner og farvann

– Et godt og effektivt havnetilbud er helt avgjørende for befolkningen langs kysten og for næringslivet i hele landet. Den nye havne- og farvannsloven vil være et viktig redskap for å styrke sjøsikkerheten og bedre fremkommeligheten langs kysten, som i sin tur vil øke bruken av sjøtransport som en effektiv og miljøvennlig transportform. Havnene gis gjennom lovforslaget mulighet til å drive effektivt, og kommunene stimuleres til å satse på havnevirksomhet framover, sier fiskeri- og kystministeren. 

Viktige forslag til regler om forvaltningen av farvannet:

  • Det foreslås at kommunene skal ha et generelt forvaltningsansvar for sikkerhet og fremkommelighet i kommunens sjøområde, mens staten har ansvaret for hoved- og bileder, de øvrige sjøområdene og for navigasjonsveiledningen.
  • Det foreslås forbud mot bruk av fartøy som kan medføre fare, skade eller ulempe for fremkommeligheten eller ferdselen i farvannet eller i havnen.
  • Det foreslås tydeligere hjemler for inngrep overfor fartøy i fare- og ulykkessituasjoner.

Viktige forslag til regler for havnevirksomhet:

  • Det foreslås en alminnelig rett til å anløpe havn.
  • Det foreslås at kommunene gis større frihet til å organisere havnevirksomheten, og at skillet mellom forvaltingsoppgaver og drift tydeliggjøres.
  • Det foreslås å videreføre reglene om en atskilt økonomi i havnene – heretter kalt havnekapitalen.
  • Det foreslås en begrenset adgang til utdeling og utbytte fra havnekapitalen etter forskrift fastsatt av departementet.
  • Det foreslås at havneavgiftene erstattes med alminnelig prisfastsettelse for havnetjenester.
  • Det foreslås at det kan søkes om fritak fra reglene om havnekapitalen.
  • Det foreslås at Fiskeri- og kystdepartementet kan utpeke havner som er særlig viktige, og at det kan fastsettes nærmere krav til disse, slik som organisering, samarbeid og planlegging.

Kontaktperson:
Ekspedisjonssjef Kirsten Ullbæk Selvig mobil 915 44 235 og pressevakt 22 24 66 99