Dette innebærer at samtlige tiltak i Regjeringens handlingsplan for raskere nettutbygging og bedre utnyttelse av nettet er fulgt opp.

– I dag har vi vedtatt to forskriftsendringer som skal sikre at den nettkapasiteten vi har utnyttes mer effektivt og til gode for samfunnet. Med dette har vi også fulgt opp Regjeringens handlingsplan for raskere nettutbygging og bedre utnyttelse av nettet. Jobben er ikke ferdig, men dette er en viktig milepæl, sier energiminister Terje Aasland.

Forskriftsendringene skal sørge for økt åpenhet rundt nettselskapenes driftsmessig forsvarlighetsvurderinger (DF-vurderinger). Utfallet av en DF-vurdering kan ha stor betydning for aktører som forespør nettkapasitet og for den samlede utnyttelsen av nettkapasiteten. Nettselskapene skal fastsette og tilgjengeliggjøre prinsippene som legges til grunn for disse vurderingene. Kunder skal få bedre informasjon og forståelse for vurderingene som ligger til grunn.

Energidepartementet forskriftsfester også nettselskapenes mulighet til å frigjøre kapasitet ved å nedjustere en kundes maksimale tillatte effektuttak i særlige tilfeller. Nettkundene skal samtidig være trygge på at nettselskapene ikke har anledning til å frata kunden kapasitet som er i bruk, eller som skal tas i bruk innen rimelig tid. Begge forskriftsendringene trer i kraft 1. januar 2026.

Med de vedtatte forskriftsendringene er Regjeringens handlingsplan for raskere nettutbygging og bedre utnyttelse av nettet som ble lagt fram våren 2023, fulgt opp.

Regjeringen har gjennomført mange tiltak som skal bidra til å korte ned tidsbruken i myndighetsbehandlingen av konsesjonssøknader om nettanlegg, mer effektive tilknytningsprosesser og bedre utnyttelse av strømnettet, blant annet:

  • NVE har etablert hurtigspor for rask behandling av lite konfliktfylte og godt forberedte søknader om nett.
  • Grensen for ledninger i regionalnettet som må meldes er økt fra 15 til 50 km.
  • Ordningen med ekstern kvalitetssikring og myndighetsbehandling av konseptvalgutredninger for nye, store kraftledningsanlegg er avviklet.
  • Vedtaksmyndigheten for nye, store kraftledninger er flyttet tilbake fra Kongen i statsråd til NVE
  • Konsesjonsmyndighetene er styrket betydelig i flere omganger, og det samme er satsningen på digitalisering av planleggings- og konsesjonsprosessen.
  • Det er innført krav om at nettselskapene må vurdere om et prosjekt som ønsker ny eller økt kapasitet er tilstrekkelig modent til å reservere kapasitet. Det er også krav om tilstrekkelig framdrift for å beholde reservasjonene.
  • Det er innført en plikt for nettselskapene til å holde av kapasitet i regionalnettet og transmisjonsnettet til kunder med et samlet maksimalt effektuttak under gitte terskelverdier, såkalt vanlig forbruk.
  • RME har fått i oppdrag å utrede justeringer i anleggsbidragsregelverket og innføring av betaling for kostnader i tilknytningsprosessen.
  • Departementet avholder halvårlige dialogmøter med nettselskapene om bransjens arbeid med en mer effektiv utvikling og utnyttelse av nettet.

Basert på ulike innspill i høringen vil departementet komme med noe utfyllende informasjon om de nye forskriftsbestemmelsene:

 

Utfyllende informasjon om bestemmelsene

Energidepartementet innfører en plikt for nettselskapene til å fastsette og offentliggjøre sine prinsipper for driftsmessig forsvarlighetsvurderinger. Sammenlignet med forslaget som var på høring har departementet justert ordlyden for å tydeliggjøre at prinsippene skal gjøres allment tilgjengelig, ikke kun gjøres tilgjengelig for kunden. Med nettselskap menes i denne sammenheng alle konsesjonærer med leverings- og/eller tilknytningsplikt.

Nettselskapene plikter også å dokumentere sine vurderinger i den enkelte sak, og gi innsyn i disse på forespørsel fra kunden. Flere høringsinstanser foreslår at det oppstilles en nedre effektgrense for retten til innsyn for å redusere arbeidsmengden for nettselskapene. Departementet viser til at utfallet av en DF-vurdering har stor betydning for nettkundene som ber om nettkapasitet. Et av formålene med bestemmelsen er at nettkundene i større grad enn i dag skal kunne forstå hva som ligger til grunn for nettselskapets vurdering. Dette er særlig viktig i tilfeller der det ikke er driftsmessig forsvarlig å gi tilknytning. Departementet viser samtidig til at det ikke oppstilles konkrete krav til hva en vurdering skal inneholde. Departementet legger til grunn at nettselskapene tilpasser omfanget av vurderinger til det som er nødvendig for å konkludere i den konkrete sak. På bakgrunn av dette innføres det ingen nedre effektgrense for dokumentasjonskrav og rett til innsyn i driftsmessig forsvarlighetsvurderinger.

Flere nettselskap har spilt inn at ikrafttredelse fra 1. juli 2025 ikke vil gi nettselskapene tilstrekkelig tid til å samordne sine prinsipper. Departementet har på bakgrunn av dette vedtatt at forskriftsendringene vil tre i kraft 1. januar 2026.

Flere høringsinstanser har stilt spørsmål ved hvordan formuleringen om at kunden ikke har rett til innsyn i informasjon som er underlagt taushetsplikt er å forstå. Departementet viser til at informasjon som er underlagt taushetsplikt er regulert i annet regelverk. DF-vurderinger kan blant annet inneholde kraftsensitiv informasjon. Nettselskapene skal ikke gi innsyn i kraftsensitiv informasjon med mindre det foreligger et tjenstlig behov, jf. energiloven § 9-3 og kraftberedskapsforskriften §§ 6-1 og 6-2.

Flere høringsinstanser etterlyser en nærmere spesifisering i forskriften av når bestemmelsen kan gjøres gjeldende.  Departementet viser til at bestemmelsen fastslår at et nettselskap kan nedjustere en kundes maksimalt tillatte effektuttak i særlige tilfeller, etter en konkret vurdering. Begrepet «særlige tilfeller» innebærer at terskelen for å foreta en nedjustering er høy. Med særlige tilfeller menes eksempelvis at det er vesentlig avvik mellom faktisk uttak og maksgrensen, og kunden ikke har konkrete planer om å ta i bruk ytterligere kapasitet innen rimelig tid. Departementet ønsker også å presisere at kunder som reduserer sin aktivitet midlertidig, som følge av konjunkturer eller andre forhold, ikke skal rammes. 

Det har kommet flere innspill i høringen om klageadgang. Departementet holder fast ved å ikke innføre en egen forskriftsfestet klageadgang og -frist i denne bestemmelsen, eller plikt for nettselskapene til å holde på kapasiteten frem til en eventuell klage på nedjustering av kapasitet er avgjort. Bakgrunnen for dette er at hensikten med forskriftsbestemmelsen er å bidra til god utnyttelse av eksisterende nettkapasitet. Departementet vurderer at en plikt til å holde av kapasiteten frem til en eventuell klage er avgjort av RME og/eller energiklagenemda, står i strid med formålet med reguleringen. Det kan være stor variasjon i sakene, og nettselskapene må selv gjøre en vurdering av om det er fornuftig å avvente utfallet av en eventuell klagebehandling.

Flere høringsinstanser har stilt spørsmål rundt hva som er forholdet mellom reguleringen av tilbaketrekking av reservasjon og plass i kapasitetskø etter § 3-4 om modenhetsvurderinger, og den nye § 3-8. Departementet viser til at § 3-4 regulerer reservasjoner og kapasitetskø. Nettselskapet har plikt til å trekke tilbake reservasjon eller køplass dersom kunden ikke har tilstrekkelig framdrift.  § 3-8 regulerer nettselskapenes rett til i særlige tilfeller, å nedjustere en allerede tilknyttet kundes maksimalt tillatte effektuttak.