Hei, alle sammen!

Jeg må bare innrømme at dette ikke er første gangen jeg står her på Drammen stasjon etter ombyggingen. Jeg klarte nemlig ikke å vente til i dag. Jeg kom hit tidlig om morgenen den siste søndagen i august.

Da var jeg så heldig å være med det aller første toget som kjørte i ordinær trafikk på det splitter nye dobbeltsporet fra Kobbervikdalen og inn hit. 

Det var en veldig fin togtur. Det samme må vi kunne si om Drammen stasjon. For en stasjon det har blitt!

Hvis ikke dere allerede har gjort det, anbefaler jeg dere å ta dere en liten runde på stasjonsområdet. Da kan dere se hvor bra det har blitt. Drammen stasjon er – etter min mening – godt skodd for å møte fremtiden. For hør bare på dette: 

  • Nå er det plass til både flere og lengre tog.
  • En større stasjon gjør det enklere for togene å komme og gå når de skal.
  • Det er også lettere for drammenserne å komme seg til stasjonen. Det blir mulig å gå fra den nye fine bybrua og ned til alle plattformene.
  • Hevingen av stasjonsområdet gjør togtrafikken bedre sikret mot flom.
  • Og stasjonen er selvsagt universelt utformet.

Jeg unner de reisende både dobbeltsporet og den moderniserte stasjonen vi er samlet på. Vi har få omkjøringsmuligheter på jernbanen her til lands.

Når det jobbes i sporet og på stasjoner – som her i Drammen – er det i perioder derfor nødvendig med redusert togtilbud eller buss for tog. Men jernbanen blir bedre etterpå. Jeg vil benytte anledningen til å takke de reisende for tålmodigheten. 

I fjor ble det satt ny rekord i antall togreiser her på berget. Målet vårt er å gjøre dette til en årlig tradisjon. For det er så mange fordeler, dersom flere velger tog: Det er klimavennlig, krever ikke så mye strøm, og tar ikke så mye plass. For å nevne noe.

For å få flere til å ta toget, må vi gjøre flere ting på en gang. Vi bygger ny jernbane. Men det er ikke minst viktig å vedlikeholde og fornye den jernbanen vi har fra før. I tillegg har vi mange tog som er overmodne for utskifting. I årene fremover vil dere gradvis se flere nye tog på skinnene.   

Mesteparten av persontogtrafikken her til lands foregår på Østlandet. Når målet er at enda flere reisende i dette landet skal velge tog, er moderniseringen av Drammen stasjon en viktig brikke i puslespillet.

I dette knutepunktet møtes Vestfoldbanen, Sørlandsbanen og Drammenbanen. På Drammen stasjon stopper lokaltog, regiontog og fjerntog. Og flytog.

Og vi glemmer selvsagt ikke godstransporten. Vi vil gjerne at mer gods skal passere på stasjonen. Forholdene ligger til rette for det nå.   

Som jeg sa i stad, tok jeg det første toget som kjørte på det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen. Med to spor i stedet for ett blir det i første omgang enklere å følge rutetabellen – og å ta igjen eventuelle forsinkelser.

Som togpassasjer er det ikke så mye å se på ut av vinduet. Mesteparten av turen kjøres nemlig i tunnel. Men det viktigste er tross alt å komme fram til tida. Som togpendlere ønsker vi oss forutsigbare reisehverdager.

Når dobbeltsporet Nykirke–Barkåker åpner til neste år, blir togtilbudet på Vestfoldbanen enda bedre. Med prosjektet Drammen–Kobbervikdalen på plass har vi kommet et viktig skritt videre.  

Gratulerer til Bane NOR og entreprenører for et godt gjennomført prosjekt!

Gratulerer til person- og godstogselskaper som skal kjøre på den nye jernbanen.

Gratulerer til Drammen med ny jernbane og modernisert stasjon

Og – ikke minst – gratulerer til alle de reisende!