Samferdselsdepartementet sendte sommeren 2020 på høring forslag til endringer i regelverket som skal gjøre det mulig å bruke alternative løsninger til taksameter i drosje.

Høringen avdekket og tydeliggjorde flere problemstillinger:

  • Det var delte meninger om hvorvidt det burde åpnes for nye kontrollutrustninger, og eventuelt hvilket alternativ som var å foretrekke.
  • De foreslåtte tilsyns- og sanksjonshjemlene for de nye kontrollutrustningene legger ikke til rette for tilstrekkelig kontroll, blant annet fordi det ikke er lagt opp til tilsyn med bruk av løsningene.
  • Forslaget bygger på noen manglende forutsetninger, særlig at oppkoblingen mot relevante register ikke er på plass.

Det opprettes derfor en arbeidsgruppe bestående av representanter fra Samferdselsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Justervesenet og Skattedirektoratet. I tillegg skal arbeidsgruppen be om innspill fra andre etater: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Politiet, Datatilsynet, Konkurransetilsynet, Forbrukerrådet, Statens vegvesen og Pasientreiser HF.

Arbeidsgruppen skal følge opp de problemstillingene som ble avdekket og tydeliggjort i høringen, og justere forslaget til et helhetlig regelverk som stiller krav til nye kontrollutrustninger i drosjetransport. Arbeidsgruppen skal blant annet vurdere muligheten for å stille ytterligere krav som muliggjør en heldigital løsning. For at dette skal være mulig må vi ha gode teknologinøytrale løsninger, som ivaretar de hensynene som taksametrene gjør i dag.

Arbeidsgruppen skal ferdigstille et utkast til høringsnotat med forslag til regelendringer innen juni 2021.

Se nærmere om mandatet her.