Nye krav skal hindre fremmede arter i å spre seg

Havnespy og stillehavsøsters truer miljøet i havet. Nye krav til vasking av skip skal hindre at fremmede arter etablerer seg i norske farvann.

Statsråd Andreas Bjelland Eriksen foran skip
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. Foto: Katinka Vaag Prestøy/KLD

– Norge har fått gjennomslag i FN for nye regler som skal hindre spredning av fremmede arter i havet. Men nå tar vi grep også her hjemme, og sender forslag til nasjonale krav ut på høring, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Gjennomslag i FN

Skip seiler over hele verden. Med skipene følger fremmede marine arter som har festa seg på skroget på skipet. Dette er en trussel mot miljøet i havet.

Havnespy er et eksempel, og ble først oppdaget i Stavanger havn i 2020. Den truer de naturlige artene langs kysten vår ved at den kveler det den legger seg oppå. Andre eksempler som mange kjenner til, er stillehavsøsters, japansk drivtang og penselkrabbe.

Men det finnes løsninger: Ved å vaske skrogene på skipene, kan vi hindre at fremmede arter sprer seg.

Norge har jobbet for å få på plass internasjonale krav. FNs sjøfartsorganisasjon IMO gikk i vår inn for å etablere juridisk bindende regler. Under FNs havkonferanse i Nice gikk startskuddet for dette arbeidet.

Bilde av statsråden, generalsekretæren i IMO og en representant fra Fiji var samlet under FNs havkonferanse.
Klima-og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, generalsekretær Arsenio Domingo i FNs sjøfartsorganisasjon og Chanel Mafi Mavoa fra Sjøfartssikkerhetsmyndigheten i Fiji under FNs havkonferanse i NIce. Foto: Martine Røiseland/KLD

I påvente av internasjonale bindende regler jobber Norge med nasjonale krav. Sjøfartsdirektoratet har fått i oppgave å utforme reglene, og sender i dag forslaget ut på høring.

– Vi håper dette inspirerer andre land til å etablere tilsvarende tiltak. Å starte med nasjonale tiltak vil gi viktige erfaringer som vi vil benytte i arbeidet med globale krav, sier Bjelland Eriksen.

Kutter utslipp

De nye kravene er en direkte oppfølging av Naturavtalen, som sier at vi skal eliminere problemet med fremmede arter. Samtidig vil rene skrog også redusere klimagassutslipp, ettersom skipene bruker mindre drivstoff når skroga er glatte.

Studier som er gjort for IMO viser at dette kan redusere utslippene fra global skipsfart med rundt 10 prosent. Det tilsvarer omtrent det dobbelte av Norges totale klimagassutslipp.

– Her ligger det også store muligheter for norske bedrifter, som allerede har utviklet gode løsninger for vasking av skrog. Dette er derfor en sak der Norge har mulighet til å skape en lønnsom grønn maritim industri, sier Bjelland Eriksen.