– Vi ønsker at alle barn og unge i Norge skal vokse opp i et samfunn der de kjenner seg som en del av fellesskapet, uavhengig av foreldrenes livssituasjon. Der er vi ikke i dag, og vi vil vite mer om hva som fungerer, og bruke ressursene klokt. Nå deler vi ut midler til forskning om nye og bedre måter for å forhindre utenforskap, sier barne- og familieminister Lene Vågslid.

Regjeringen har utviklet et målrettet samfunnsoppdrag om inkludering av barn og unge. Dette er et 10-årig arbeid med nullvisjonen «Ingen barn og unge utenfor!».

Forskningsrådet har nå tildelt støtte til forskningsprosjekter som ser på helt nye samarbeid, arbeidsmåter og tilnærminger for å få mer kunnskap for å bekjempe utenforskap blant barn og unge.

– Vi er glade for at det kom mange søknader med høy kvalitet. Det er bred tematikk blant prosjektene som har fått tildelt midler, alt fra bedre inkludering av unge flyktninger, nye samarbeid mellom offentlige tjenester og inkludering av barn i skolefritidsordningen. Dette er spennende temaer, som det er viktig at vi har god kunnskap om for å sette i gang effektive tiltak, sier Vågslid.

  • Griegakademiet, RESONATE – Reducing School Dropout and Enhancing Pupils’ Sense of Belonging and Participation through Co-created Music-based Activities
  • Nordlandsforskning, Youth Outside work and education – Understanding Traits and Hurdles
  • Universitetet i Sørøst-Norge, To facilitate for self-organised sport and physical activity – an arena to include young people
  • MF Vitenskapelige høyskole, Faith based organisations as Cocreators: Countering School Attendance Problems
  • NORCE Norwegian Research Centre AS, Collaboration and innovation to promote social inclusion for youth with complex needs
  • Fafo, Mapping Care: Coordination, Gaps, and Barriers in Support for Refugee Children
  • OsloMet - Storbyuniversitetet, From Refugee to Co-Creator: Navigating Integration of Youth Amid Uncertainty
  • Universitetet i Bergen, Inclusive Educational Rights: Balancing Rights of Violent Children, Their Peers and Educators
  • NIFU, Included After School – After-school programs as an arena for inclusion and collaboration
  • NTNU Samfunnsforskning AS, [SEFYR] – Seamless follow-up services for youth at risk

– Mange av de unge som står utenfor kan også oppleve ensomhet og lav livskvalitet. Tidlig marginalisering og utenforskap er estimert til å koste 73 milliarder kroner i året. Det brukes milliarder hvert år på tiltak, samtidig vet vi ikke nok om hva som faktisk virker for å sikre inkludering i fellesskapet vårt. Å få kunnskap om dette er kritisk for at samfunnsoppdraget skal lykkes i sin nullvisjon, sier Vågslid.

Samfunnsoppdraget om inkludering av barn og unge handler om å mobilisere hele samfunnet, inkludert offentlige tjenester, frivillige organisasjoner, næringslivet og forskingsinstitusjoner for å løse en sammensatt samfunnsutfordring. 

Det innebærer også et samarbeid mellom flere departementer (BFD, KD, HOD, AID, KUD og KDD).

Arbeidets overordnede mål er at utenforskap blant barn og unge blir betydelig redusert innen 2035. Det innebærer følgende delmål:

  1. Øke deltakelsen i barnehage blant barn fra familier med lav sosioøkonomisk status
  2. Øke andelen ungdom som deltar i organiserte fritidsaktiviteter med 10 prosentpoeng.
  3. Halvere andelen barn og unge med lav livskvalitet
  4. Redusere barn og unges selvrapporterte psykiske helseplager med 25 prosent
  5. Øke andelen unge som fullfører videregående opplæring
  6. Øke antall unge som er i jobb og utdanning betydelig

Målgruppen for arbeidet er barn og unge mellom 0–29 år som av ulike årsaker står i fare for å falle utenfor, og barn og unge som allerede står utenfor.

Gjennom ny kunnskap og utprøving av nye arbeidsmetoder skal samfunnsoppdraget gi et bedre kunnskapsgrunnlag for tverrsektorielt og tverrfaglig arbeid med inkludering av barn og unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv.