Fiskeri- og havministeren inviterer til dialogmøte under Nor-Fishing
Pressemelding | Dato: 26.06.2026 | Nærings- og fiskeridepartementet
Arbeidet med en fremtidsrettet sjømatindustri er en av fiskeri- og havministerens hovedprioriteringer. Regjeringen vil blant annet legge bedre til rette for at de årlige fiskerireguleringene i større grad bidrar til stabil tilgang på råstoff for sjømatindustrien.
Dette skal bidra til å sikre arbeidsplasser og legge grunnlag for økte investeringer og videre utvikling langs kysten.
Fiskeri- og havministeren inviterer til dialogmøte under fiskerimessen Nor-Fishing i Trondheim tirsdag 18. august, og ber om innspill til hvordan fiskerireguleringene kan utformes for å styrke sjømatindustrien.
-Et av mine viktigste prosjekter er å arbeide for en fremtidsrettet og konkurransedyktig sjømatindustri i Norge. Sjømatindustrien bidrar til arbeidsplasser langs hele kysten og er avgjørende for aktivitet og bosetting i kystsamfunnene. For å få til dette må vi se verdikjeden i sin helhet, fra hav til bord. Et tiltak er å vurdere om fiskerireguleringene kan innrettes på en måte som i større grad tar inn over seg sjømatindustriens interesser, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
Innspillsmøtet avholdes på møterom Sagbruket ytre på messeområdet under Nor-Fishing tirsdag 18. august kl. 15:00-16:30.
Program:
15:00 - Innledning av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
15:10 - Eksterne temainnledere [bekreftes]
15:30 - Innspillsrunde
Seminaret er åpent for alle, men for å delta i innspillsrunden kreves det forhåndspåmelding.
Spørsmål de som melder seg på bes om å besvare:
- Hva er de mest sentrale mulighetene og utfordringene knyttet til fiskerireguleringer og sjømatindustrien?
- Hvordan bør fiskerireguleringene innrettes for å i større grad imøtekomme sjømatindustriens behov knyttet til råstofftilgang og råstoffkvalitet?
- Hvilke 2-3 fiskerireguleringer bør myndighetene ta tak i for å styrke sjømatindustrien?
Dersom du/dere ønsker å komme med innspill kan du melde deg på her. Vi ber om at det kun er en person per organisasjon som melder seg på talerlista.
Det er begrenset med plasser til å gi innspill og frist for påmelding er innen fredag 4. august.
Taletid vil avhenge av antall påmeldte, men vil være mellom 2-5 minutter per organisasjon/person.
Du/dere vil få bekreftelse om tildelt plass etter påmeldingsfristen og senest innen 7. august.