En ny forbrukerklagelov foreslås som følge av regjeringens beslutning fra januar 2019, om at klagebehandlingstilbudet som i dag ligger hos Forbrukerrådet og Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget, slås sammen og flyttes til Forbrukertilsynet.

– Endringene i virkemiddelapparatet skal gi en tydeligere rollefordeling mellom Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet, bedre samordning og et mer effektivt klagebehandlingstilbud, sier forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad.

Den nye forbrukerklageloven viderefører i all hovedsak gjeldende klagebehandlingsregler om Forbrukerrådets mekling og behandling i Forbrukerklageutvalget.

Det foreslås likevel enkelte forenklinger i klagebehandlingsreglene for Forbrukerklageutvalget, slik at klagebehandlingen skal bli mer effektiv.

– For at forbrukere og næringsdrivende skal unngå å måtte bruke domstolsapparatet til å løse konflikter, er vi avhengig av å tilby et godt og effektivt klagebehandlingstilbud, sier Ropstad.

Lovendringene skal etter planen tre i kraft 1. januar 2021.

Les proposisjonen.