Samtidig foreslår regjeringen å øke engangsavgiften for fossildrevne personbiler. Samlet betyr forslaget at insentivene til å kjøpe nullutslippsbiler ivaretas selv om subsidiene reduseres.

– Vi har hatt som mål at alle nye personbiler skal være elektriske i 2025, og med en elbilandel på 95 prosent i år kan vi si at målet i praksis er nådd. Derfor er tiden moden for å fase ut fordelene, sier finansminister Jens Stoltenberg (Ap).

Prioriterer annerledes

Elbiler er i dag fritatt for merverdiavgift for priser inntil 500 000 kroner. Merverdiavgiftsfritaket er ett av flere virkemidler for å elektrifisere bilparken, og har bidratt til at Norge har en høyere andel elbiler enn noe annet land. Nå som nær alle nye personbiler er elbiler, har fritaket i praksis blitt en generell støtteordning på 17,5 milliarder kroner til kjøp av biler.

Regjeringen foreslår at beløpsgrensen i merverdiavgiftsfritaket fra neste år reduseres fra 500 000 til 300 000 kroner. Forslaget innebærer at elbiler som koster mer enn 500 000 kroner, får en avgiftsøkning på 50 000 kroner. Rimeligere biler får lavere avgiftsøkning. Endringen vil også omfatte biler som allerede er bestilt, men først leveres i 2026.

Fra 2027 fjernes fritaket helt, ifølge budsjettforslaget.

– Det er verken bra for miljøet eller statsfinansene å støtte kjøp av nye personbiler framfor annet forbruk. Vi foreslår derfor i første omgang å redusere støtten før den fases helt ut. Dette vil gi oss mulighet til til å prioritere å redusere andre skatter og avgifter, sier finansministeren.

Elbilandel fortsatt godt over 90 prosent

Forslaget må ses i sammenheng med den foreslåtte omleggingen av engangsavgiften. Omleggingen innebærer at de fleste personbiler med forbrenningsmotor får en avgiftsøkning på 20 000 til 30 000 kroner.

– Elbilandelen vil fortsatt være godt over 90 prosent med regjeringens forslag. Selv om økt merverdiavgift på nullutslippsbiler isolert sett trekker i retning av flere fossile biler, vil det motvirkes av økt engangsavgift og økte drivstoffavgifter for fossilbiler. I tillegg tilsier utviklingen i elbilmarkedet at behovet for støtte avtar, sier finansministeren.