Fra Gudbrandsdalen til Shanghai – Nå kan norsk brunost eksporteres til Kina
Nyhet | Dato: 07.11.2025 | Landbruks- og matdepartementet
Landbruks- og matdepartementet har inngått en avtale som åpner dørene for eksport av norske meieriprodukter til Kina.
Den norske brunosten er en ekte kulturskatt som de siste årene har funnet veien til stadig flere deler av verden. Nå skal den introduseres for et av verdens største markeder.
– Dette bidrar til å styrke norsk matvareeksport, bygge internasjonale merkevarer og fremme norsk matkultur globalt. Det er svært positivt at norske meieriprodukter nå får markedsadgang til Kina, som har et stort markedspotensial, sier statssekretær i Landbruks- og matdepartementet, Hanne-Berit Brekken.
Økende interesse
I 2024 eksporterte TINE rundt 750 tonn brunost, tilsvarende cirka 11 prosent av den totale produksjonen i Norge. De største eksportmarkedene er Sverige, Danmark, Finland, USA og Sør-Korea.
– Asia er et ekstra spennende og voksende marked for brunost. Vi ser at de bruker brunosten på helt andre måter enn vi er vant til, som topping på pizza eller i kaffe. Nå ser vi at interessen øker også i Kina, derfor er det et naturlig neste steg i vår internasjonale satsing. Vi er glade for at vi nå kan tilby kineserne vår kulturskatt, sier er Erik Smith-Hansen, konserndirektør i TINE International.
Markedsinnsikt tyder på at kinesiske forbrukere forbinder norske produkter med renhet, sunnhet og høy kvalitet.
Viktig for norsk geiteproduksjon
Brunost er viktig for norsk geiteproduksjon, og bidrar til å sikre næringsgrunnlaget for norske geitebønder fra nord til sør.
– Brunost representerer tradisjon, kvalitet og en smak av Norge. Jeg håper kineserne vil ha like stor glede av brunosten som vi har, sier Brekken.