Det er selskapet Thales som leverer pass til en rekke land, inkludert Norge. Politidirektoratet (POD) har fått informasjon fra Thales om at det er økt feilrate ved produksjonen av pass i tillegg til at det er råvaremangel til passbøker som resulterer i redusert kapasitet hos Thales. Dette gjelder i Norge og i flere europeiske land. Thales kan per nå ikke gi et uttømmende svar på hva som er galt og hva som kan gjøres for å bøte på utfordringene, men er i dialog med POD om hvordan denne utfordringen skal håndteres fremover.

- Regjeringen mener det er uakseptabelt om mange nordmenn blir stående uten mulighet til å legitimere seg med pass eller ID-kort over lang tid, og forventer at Thales iverksetter tiltak så raskt som overhodet mulig, sier justis- og beredskapsministeren. 

Etter to år med pandemi må mange nordmenn fornye passet sitt, og reiselysten er stor.

- I begynnelsen av mars ga jeg Politidirektoratet beskjed om å iverksette tiltak for å raskt få ned ventetiden for å få seg pass. Blant annet har passkontorene utvidet åpningstidene utover kvelden og i helgene. Det har nå blitt enklere for folk å få seg passtime, sier Mehl.

- Samtidig ga jeg POD i oppdrag å på sikt vurdere gjenåpning av flere passkontor som ble lagt ned under forrige regjering, for å sikre kortere reisevei og bedre tilgjengelighet for folk i hele landet. 

- Regjeringen forventer at Thales finner en løsning på problemene så raskt som overhodet mulig, og POD ser på beredskapsløsninger hvis dette skulle påvirke leveringstiden over lengre tid, sier justis- og beredskapsministeren.

Saken følges tett opp av departementet og POD.