Kraftig nedgang i andelen 1. klassinger med egen digital enhet
Pressemelding | Dato: 16.12.2025 | Kunnskapsdepartementet
Færre 1. klassinger i norsk skole har nå tilgang på eget nettbrett, eller PC enn forrige skoleår. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun gleder seg over de nye tallene fra Grunnskolenes informasjonssystem (GSI).
– Dette er svært gledelig. Det tyder på en holdningsendring ute i skolene, hvor flere ønsker å redusere skjermens plass i skoledagen for de yngste. Når små fem- og seksåringer begynner på skolen, må det viktigste komme først: De må få bli trygge på læreren, få venner, leke og være i aktivitet – og ikke minst, få konsentrere seg om å lære å lese, skrive og regne skikkelig, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.
Tall fra GSI viser at 72 prosent av 1.klassinger har egen digital enhet. Dette er en nedgang på 9 prosentpoeng fra fjoråret.
I 256 kommuner har alle elever tilgang på egen digital enhet. Dette er en nedgang sammenlignet med 2024-2025 hvor 280 kommuner hadde full tilgang til egen digital enhet.
– Jeg tror dette er starten på en endring der kommunene i større grad prioriterer fysiske bøker. Vi vet hvor viktig dette er for leseforståelsen for elevene, spesielt av lengre, komplekse tekster. Et økende antall foreldre har også engasjert seg i denne utviklingen. Det er veldig positivt, sier Nordtun.
Regjeringen har de siste årene øremerket godt over en halv milliard kroner til trykte lærebøker, inkludert 120 millioner i neste års statsbudsjett. Dette er ment å komme på toppen av kommunenes egne innkjøp av læremidler.
Flere trykte lærebøker skal også gi lærerne et reelt pedagogisk handlingsrom til å velge best mulig verktøy for læring.
– Balansen mellom bok og skjerm må bli bedre, slik at lærerne får gjøre gode vurderinger i undervisningen, sier Nordtun.
Skal få god digital kompetanse
I alt, har 9 av 10 elever tilgang på egen digital enhet i norsk skole. Jo eldre elevene blir, jo mer vanlig er det at de har egen digital enhet. På 10. trinn har 99 prosent av elevene egen digital enhet.
– Norske elever skal selvfølgelig få god digital kompetanse og digital dømmekraft. Men vi er nødt til å være bevisste på når vi skal bruke de digitale verktøyene og hva som faktisk skal til for å bli god på teknologi. Spesielt for de yngste elevene må vi være «føre var».
Kunnskapsministeren har bedt Utdanningsdirektoratet utrede om det trengs et eget teknologifag i skolen, som skal sikre at elevene får mer dybdelæring om teknologi.
Flere grep for bevisst skjermbruk
Regjeringen har lenge jobbet for mer bevisst skjermbruk i skolen.
Kunnskapsministeren har foreslått å tydeliggjøre at skjerm skal brukes varsomt de første skoleårene. Forslaget var nylig ute på høring, hvor nesten 9 av 10 av høringssvarene støttet forslaget om å legge inn en setning i læreplanen som oppfordrer til særlig varsom skjermbruk for de yngste elevene.
Samtidig har departementet bedt Utdanningsdirektoratet vurdere om digitale ferdigheter fortsatt skal defineres som en av de grunnleggende ferdighetene på lik linje med å lese, skrive, regne og muntlige ferdigheter.
I fjor sendte regjeringen ut en tydelig nasjonal anbefaling om at skolene bør være mobilfrie.
Kommunene fikk også en klar oppfordring om at det må være oppdaterte tilgangsfiltre på alle digitale enheter som brukes på skolen.
I tillegg, jobber regjeringen med å innføre en aldersgrense på 15 år i sosiale medier.