Kjøre- og hviletidsreglene skal ivareta både trafikksikkerheten og sjåførenes arbeidsvilkår. Reglene bidrar til å sikre at sjåførene får nødvendige pauser under kjøringen, og beskytter dem mot uforsvarlig lange arbeidsdager og høyt arbeidspress.

Dette er viktige tiltak i arbeidet vårt mot sosial dumping. Det styrker sjåførenes arbeidsvilkår og fremmer rettferdig konkurranse. Samtidig styrker det trafikksikkerheten på veiene våre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Harmoniserte regler for nasjonal og internasjonal transport

Forslaget som sendes på høring av Statens vegvesen gjelder for varebiler over 2,5 tonn som brukes i nasjonal godstransport. Dette er likt som i EUs mobilitetspakke, der det fra 1. juli 2026 innføres krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Det betyr at forslaget for nasjonal godstransport får de samme reglene som internasjonal godstransport.

– Harmoniserte regler for både internasjonal og nasjonal transport bidrar til å gi næringen tydeligere rammer og styrker forutsigbarheten, sier Nygård.

Gjelder ikke for varebiler som brukes privat

I Norge i dag er det estimert at det finnes 33 000 varebiler som omfattes av de nye kravene for innenlands godstransport med kjøretøy over 2,5 tonn.

De nye reglene gjelder ikke for:

  • Kjøretøy som brukes til private formål.
  • Håndverkere som transporterer materialer og verktøy til bruk i eget arbeid.
  • Elektriske varebiler under 4 250 kilo som frakter gods innen 100 kilometer fra foretakets hjemsted.

For mer informasjon, les høringen her.