Fortsetter arbeidet mot sosial dumping:
Krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler
Pressemelding | Dato: 18.12.2025 | Samferdselsdepartementet
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og vil innføre nye krav for nasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Fra 1. juli 2026, foreslår regjeringen at det blir krav om både kjøre- og hviletid og fartsskriver.
Kjøre- og hviletidsreglene skal ivareta både trafikksikkerheten og sjåførenes arbeidsvilkår. Reglene bidrar til å sikre at sjåførene får nødvendige pauser under kjøringen, og beskytter dem mot uforsvarlig lange arbeidsdager og høyt arbeidspress.
– Dette er viktige tiltak i arbeidet vårt mot sosial dumping. Det styrker sjåførenes arbeidsvilkår og fremmer rettferdig konkurranse. Samtidig styrker det trafikksikkerheten på veiene våre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Harmoniserte regler for nasjonal og internasjonal transport
Forslaget som sendes på høring av Statens vegvesen gjelder for varebiler over 2,5 tonn som brukes i nasjonal godstransport. Dette er likt som i EUs mobilitetspakke, der det fra 1. juli 2026 innføres krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Det betyr at forslaget for nasjonal godstransport får de samme reglene som internasjonal godstransport.
– Harmoniserte regler for både internasjonal og nasjonal transport bidrar til å gi næringen tydeligere rammer og styrker forutsigbarheten, sier Nygård.
Gjelder ikke for varebiler som brukes privat
I Norge i dag er det estimert at det finnes 33 000 varebiler som omfattes av de nye kravene for innenlands godstransport med kjøretøy over 2,5 tonn.
De nye reglene gjelder ikke for:
- Kjøretøy som brukes til private formål.
- Håndverkere som transporterer materialer og verktøy til bruk i eget arbeid.
- Elektriske varebiler under 4 250 kilo som frakter gods innen 100 kilometer fra foretakets hjemsted.
For mer informasjon, les høringen her.