Markerte at alle 16 SAR Queen-helikoptrene er i drift i Norge
Pressemelding | Nr: 95 – 2025 | Dato: 27.08.2025 | Justis- og beredskapsdepartementet
Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen inviterte onsdag til en høytidelig markering av at alle 16 SAR Queen-helikoptre nå er i drift i Norge. Med dette er en historisk anskaffelsesprosess av stor nasjonal betydning avsluttet.
– Dette er historisk milepæl for norsk redningstjeneste. Med leveransen av det siste redningshelikopteret i juni 2025 er alle de 16 nye helikoptrene av typen AW101 – bedre kjent som SAR Queen – nå i drift på seks av våre redningshelikopterbaser. Dette markerer ikke bare slutten på en omfattende anskaffelsesprosess, men også begynnelsen på en ny æra for søk- og redning i Norge, sier Aas-Hansen.
– Redningstjenesten er en bærebjelke i vår nasjonale beredskap. Den norske redningstjenesten er unik i verdenssammenheng, med et bredt og sammensatt apparat som bygger på samarbeid mellom statlige, kommunale og frivillige aktører. SAR Queen setter en ny standard for redningsberedskapen i Norge, og gjør den raskere, sikrere og mer kapabel enn noen gang før. Med SAR Queen har vi fått et redningshelikoptersystem i verdensklasse. Det gir trygghet og styrker kapasiteten til å redde liv, uansett hvor i landet behovet oppstår – hele året, til havs og på land, fortsetter justis- og beredskapsministeren.
Prosjektet har vært et samarbeid mellom flere departementer og fagmiljøer – inkludert Forsvarsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Luftforsvaret, Forsvarsmateriell, Forsvarets logistikkorganisasjon, og helsetjenesten.
– Anskaffelsen av helikoptrene er en av de mest komplekse offentlige anskaffelsene i nyere tid, og inkluderer helikoptre, reservedeler, treningspakker, infrastruktur, seks nye redningshelikopterbaser, IT-systemer samt tilrettelegging av landingsplasser ved de største sykehusene i landet – alt innenfor rammene av tid, kostnad og kvalitet. Og alt det er levert vesentlig under den opprinnelige kostnadsrammen som Stortinget opprinnelig bevilget, sier Aas-Hansen.
I september 2020 ble det første SAR Queen-helikopteret tatt i bruk på Sola. Helikopteret har betydelig bedre rekkevidde enn forrige generasjons redningshelikoptre, samt høyere hastighet, evne til å operere i isingsforhold og krevende terreng og avanserte sensorer, inkludert et mobilsporingssystem som allerede har reddet liv. SAR Queen har også bedre behandlingskapasitet om bord, noe som gjør transporten tryggere og mer skånsom for pasientene.
– Erfaringene etter over 2500 rednings- og luftambulanseoppdrag viser at SAR Queen leverer etter – og ofte over – forventningene. Beredskapsgraden ligger tett oppunder 99 prosent. Det er rett og slett imponerende, sier Aas-Hansen.
- Produsent: Leonardo Helicopters/ AgustaWestland
- Hestekrefter: 3 x 2041 (tre motorer)
- Marsjfart: 278 km/t
- Rekkevidde: 266 nautiske mil (ca. 500 km)
- Besetning: Seks personer
- Antall helikoptre: 16
- De nye helikoptrene kan fly lenger, raskere og har bedre evne til å operere i dårlige vær enn de gamle Sea King-maskinene.
- Bedre utstyr for navigasjon, søk og deteksjon gjør det mulig å redde folk mer effektivt, gjennom bruk av avanserte sensorer, kameraer og mobilpeileutstyr.
- En større kabin og økt plass til avansert medisinsk utstyr gir mannskapet bedre arbeidsforhold – samtidig som det legger til rette for mer effektiv og profesjonell behandling av nødstedte under transport.
- I 2024 brukte mannskapet i gjennomsnitt rett under 12 minutter fra alarmen gikk til helikopteret var i lufta.
- 330-skvadronen gjennomførte totalt 2 068 oppdrag, hvorav 801 var søk- og redningsaksjoner, 1 041 var luftambulanseoppdrag, og 375 var utrykninger med bil i basens umiddelbare nærområde. Samlet flytid for året var 4 305 timer.
- De nye helikoptrene eies av staten ved Justis- og beredskapsdepartementet, opereres av Luftforsvaret og styres operativt av Hovedredningssentralen. Det er HRS som har ansvaret for å forvalte redningshelikoptertjenesten i Norge på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet.
- Helikoptrene brukes til søk og redning, men også til helse- og politibistand, og er tilgjengelige hele døgnet – året rundt. De 16 nye helikoptrene flyr ut fra basene på Rygge, Sola, Florø, Ørland, Bodø og Banak.
Viktige milepæler
- 2011 – Stortinget gir sitt tilsagn til å anskaffe nye redningshelikoptre og gjennomføre tilhørende infrastrukturtiltak (baseoppgraderinger og nye/oppgraderte landingsplasser på de største sykehusene)
- 2013 – Kontrakt signeres med Leonardo, på kjøp av AW101
- 2017-2024 – CHC drifter Florøbasen sivilt mens Luftforsvaret begynner arbeidet med å ta imot og fase inn de nye helikoptrene
- 2017 – Første AW101 leveres I Norge
- 2020 – Sola er første base som går på beredskap med SAR Queen
- 2023 – Siste Sea King tas ut av drift på Rygge
- 2024 – 330 skvadron kommer tilbake til Florø, og med det er SAR Queen i beredskap på alle seks basene
- 2025 – Siste SAR Queen ankommer Norge
- 2025 – Landingsplassen på Rikshospitalet ferdigstilles, som den siste av de nye landingsplassene i prosjektet.